Friday, 19 August 2011

Masjid Yang Diperbuat dari kaca dan keluli : Masjid Kristal

HOlla Peeps,



Masjid Kristal merupakan sebuah masjid yang terletak dalam kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu. Tempoh pembinaan kira-kira 2 tahun, 2006-2008 dan ia dibuka secara rasmi pada 2 Feb 2008, berkeluasan 2,146.12 m² dan boleh menampung kapasiti jemaah 700.. Masjid ini dibina daripada kaca dan keluli, masjid pintar pertama di Malaysia kerana mempunyai perkhidmatan wi-fi didalamnya bagi membolehkan pengguna mengaccess internet dan menggunakan al-Quran elektronik. (wiki)

"Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai.


-zuan-
p.s : tak pernah pergi pun lagi.. korang dah? 

60 comments:

  1. saya org trganu tp tak pernah jejak masjid kristal ni even 10 minit dr umah . hmm , ta rasa berminat nk pegi

    ReplyDelete
  2. pada masakini banyak masjid tapi kurangnya org ke masjid

    ReplyDelete
  3. aku pon ta pernah pegi lg doe.. :D

    ReplyDelete
  4. aku orang terengganu.
    selalu singgah.
    hehhe.
    suka ayat di bawah tu.

    ReplyDelete
  5. masjid tu cantik.. erm bile pulak nak sampai sne ek^^

    ReplyDelete
  6. aaa!! hehehe dh smpai dh :)

    ReplyDelete
  7. okay tak pernah sampai sana..

    hurmm so msjid ni dikira brmegah2 ke?sbbnye bnda lain kte bole wt gmpak2 knp tidak msjd

    ReplyDelete
  8. <-- ta penah smpai. tp slalu dgr psl msjd ni~ :)

    ReplyDelete
  9. tak pernah jejak lagi. :)

    ReplyDelete
  10. dh prnah pegi da... hoho

    ReplyDelete
  11. masjid ni bukan ke depa kata tk bole smayang kat dlm dia?

    ReplyDelete
  12. tak pnah g pon situ....

    ReplyDelete
  13. tak sampai ke sana ag..huhu

    ReplyDelete
  14. pernah gi sana masa travel n singgah kat Ganu

    ;D

    ReplyDelete
  15. teringin nak pergi.. heheh xpernah sampai lg.. zuan : kita g sesama nk nt.. hohoho :)

    ReplyDelete
  16. huhu kiamat dh dekat..dh pernah pegi dh last 2 year hehe mmg cantik =)

    ReplyDelete
  17. dah pegi dah.sriusly laweee.tktjgak dgr bile manusia bermegah dgn pbnaan masjid...wuuuu

    ReplyDelete
  18. kos msti juta2....tp 700 je boleh masuk.....erm...

    ReplyDelete
  19. ok, masjid ni memang cantik dan sebagai orang terengganu memang masjid ni jadi trademark, tapi takde orang pun yang pergi mengimarahkan masjid ni....sedih betul

    ReplyDelete
  20. ohoo..sjk stadi kat ganu ney,baru taw kwujudan masjid kristal ney..pena pegi amek2 gmba dpn tu, n tumpang smbhyg 2-3 kali jugak..

    tp tulah..takde org pown dlm tu..pelikk

    ReplyDelete
  21. Tanda akhir zaman.. Wallahualam... :-)

    ReplyDelete
  22. @Finaz Jaafar
    @izzah zubir

    ada yg ckp leh smbhyang kt dlm ni... sbb dia senget 30 darjah dari kiblat

    ReplyDelete
  23. masjid cantikkkk tapi kecik, tak silap, takda solat jumaat pon dekat masjid ni. kalau begitu, panggil surau kristal lahhh
    dan cantik tu untuk ape?

    ReplyDelete
  24. thn ni aku raya kt ganu.insyaAllah..klu sempat bole la tgk masjid ni.x pnh prg lg r.

    ReplyDelete
  25. tak berkesempatan lagi nak pergi. huhu

    ReplyDelete
  26. kalau org yg reka & bina masjid ni niat ikhlas..insya Allah setiap org yg dtg ke sini utk tunaikan solat n beribadah..dia akn dpt pahala slagi ade org yg gune wlaupun sikit je bilangannya..& pahala tu jariah iaitu berterusan..wallahu'alam..:)

    ReplyDelete
  27. saya pun tak pernah pegi. hmm

    ReplyDelete
  28. belum pernah pergi lagi laa.

    ReplyDelete
  29. Wonderful..

    http://nazira-mypersonallife.blogspot.com/

    ReplyDelete
  30. kristal tu..

    umah aku pun papan ja.

    ReplyDelete
  31. cantikkan masjid tu,jom p zuannnnnnnnnn ,meaw pon tak sampai g ke situ..

    ReplyDelete
  32. haha aku pernah pegi dalam mimpi je .. huhuu

    ReplyDelete
  33. aku pun tak penag pegi lalu jer..salah satu tanda2 kiamat..masjid dibina dengan byk sekali..toleh kanan masjid..toleh kir pun masjid.

    ReplyDelete
  34. aku tak penah pegi ganu. sedih kan?

    ReplyDelete
  35. mestilah pernah, kampung saya je...hehe...=D

    ReplyDelete
  36. mm....saya? dah.. jalan-jalan ganu kita...

    ReplyDelete
  37. dkna dah sampai..waktu tu masjid besi baru rasmi...

    orang pon tak ramai yang menunaikan solat maybe sebab baru buka..orang pon segan silu nak p sana kot...heheheeee...

    pssssttt..baru perasan blog dkna tersenarai hihihiii :)

    ReplyDelete
  38. penah gi t'ganu tp tak sempat nak singgah. aku. sume tak sempat kan.

    tu la bermegah ngan masjid. pegi nya tidak.

    ReplyDelete
  39. sebelum nie xleh sembahyang kat dalam, lpas kna complaint n kritik baru diorang benarkan..ap maknanya bina masjid kalu x leh sembahyang...:)

    ReplyDelete
  40. dkna pernah singgah..waktu tu masjid nie belum siap sepenuhnya..pkok pon baru nak tanam..sekaranga agknya pokok dah besar :)

    ReplyDelete
  41. tu kalau kilat sabung menyabung tak bahaya ke. besi kan.

    ReplyDelete
  42. terengganu pun tak pernah jejak lagi. hehe.

    ReplyDelete
  43. aku dah ke sini.. cantik kubah dalamnya.. :)

    ReplyDelete
  44. kene pi gak satu hari nnt.. :)

    ReplyDelete
  45. mari berkuliah bersama sama
    www.alkuliahforall.blogspot.com

    ReplyDelete
  46. betul tu..sekarang ni orang buat masjid bukan utk solt tapi kemegahan..

    ReplyDelete
  47. pernah jejak ke sini.
    siap bley wi fi ke??bru thu..huhuhu

    ReplyDelete
  48. shahrezza dani minato namikaze23/5/12 18:31

    tak pernah jejak pon terengganu dan tak pernah pon jejak masjid tu tak pade suatu hati nanti aku akan pegi terengganu tu dan akan solat kat situ dan tengak kehebatan masjid ni boleh tahan ke tak

    ReplyDelete
  49. Anonymous30/5/12 18:01

    baru bercadang nak p mggu depan

    ReplyDelete
  50. tambahan banyak masjid tapi tidak diimarahkan. :( teringin nak gi sne.

    ReplyDelete
  51. masjid keluli sgt lawa.. kan kan?

    ReplyDelete
  52. pernah singgah masa gi terengganu......

    ReplyDelete
  53. nothing to comment.
    pernah singgah masjid terapung,tapi ia kecil.

    ReplyDelete
  54. baru tau ada masjid kristal, saya belum pernah singgah

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...