Tuesday, 16 August 2011

> Sembilan Jenis Anak Syaitan

HOlla Peeps,


Tengah-tengah malam ni cerita hantu pun syok gak an? Hehe tapi aku malas nak cerita pasal hantu la sebab aku sendiri tak ada pengalaman berjumpa makhluk ciptaan Allah S.W.T yang digelarkan hantu tu.. Lagipun kalau aku terjumpa perlu ke aku takut dengan hantu? Benda ni pun salah satu makhluk Allah S.W.T. juga, jadi perlu ke kita takut dengan hantu? Tak pe la, aku nak bercerita mengenai syaitan.. Syaitan ni pun makhluk ciptan-Nya jugak..

Aku ada terjumpa mengenai ‘9 Jenis Anak Syaitan’ dari satu blog menarik ni wanmuhammadhazem. Syaitan ni memang makhluk yang tak kenal erti putus asa menghasut anak-anak adam meninggalkan solat, bermaksiat, menfitnah, membazir, minum arak, berjudi dan macam-macam lagi perkara yang merosakkan akidah... Jom berkenalan dengan Sembilan Jenis Anak Syaitan!!!

1. ZALITUUN
Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

 
2. WATHIIN
Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah. 
3. A’AWAN
Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama’.

 
4. HAFFAF
Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (contoh : disko, kelab malam dan tempat yang ada minuman keras).
5. MURRAH
Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yang sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour.


6. MASUUD
Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gossip, umpatan dan apa sahaja penyakit yang mula dari kata-kata mulut.
7. DAASIM
Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumah tangga (suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi). 

8. WALAHAAN
Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwudhuk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yang lain. 
9. LAKHUUS
Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.


sumber : http://wanmuhammadhazem.blogspot.com/2011/08/9-jenis-anak-syaitan.html
 


-zuan-
p.s : 1/2 ramadhan sudah berlalu.. Sofar ada yang tertinggal? Tertinggal puasa? Terawih? Solat 5 waktu? Selamat beribadat semua (",)   

34 comments:

  1. baru aku tau nih,,, dlu de jgak bce dlm mjalah asuh,, ehehe ^^

    ReplyDelete
  2. mereka punya nama~ sng org nk knal ( mcm nmpk je kn)

    ReplyDelete
  3. bagi salam sebelum masuk rumah walaupun tiada siapa di rumah... :)

    err... sy dh tinggal puasa & tarawih lh. huhu... :p

    ReplyDelete
  4. Good sharing..
    baru taw yang anak2 setan ni dah dibahagikan tugas masing2 berdasarkan etnik depa..
    Thanks naa.. ;)


    MySuaraBlog: Penyakit Makan Benda Pelik

    ReplyDelete
  5. uish byk betul anak2 setan ni siap ada tugas msing2 lg..

    ReplyDelete
  6. yang mana selalu kacau kita???

    ReplyDelete
  7. done follow u... hite and komen me back k...

    http://bexraz.blogspot.com/2011/08/bexraz-johan-pertandingan-sajak-hehehe.html

    ReplyDelete
  8. semua syaitan penah kacau . haha

    ReplyDelete
  9. banyak betol anak2 setan nie..

    ReplyDelete
  10. dr anak ank ni lah timbulnye segala sifat sifat mazmumah.. astarfirullah.. semoga dijauhkan dr semua ini..

    ReplyDelete
  11. ahh selalu digoda zalituun, wathiin and murrah..! huhu

    ReplyDelete
  12. jgnlah trjdi menjadi setan yg ke sepuluh...hohoh

    ReplyDelete
  13. dulu ada dalam majalah asuh rasanya, masa kecik dulu rajin la baca :)

    ReplyDelete
  14. huhu banyak setan ni..mintak dijaukan oleh sumenye =)

    ReplyDelete
  15. jahat setan ni..grrr.. klu blh nmpak, xtau la mcm mn..

    ReplyDelete
  16. mcm2 jenis setan..hurmm susah nak lari dr diorang.hahaha

    ReplyDelete
  17. kena sentiasa doa dari gangguan syaitan yang direjam ni

    ReplyDelete
  18. nice sharing~ gambar kartun dari asuh kan?

    ReplyDelete
  19. hmm baru tau..thanks berkongsi

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum Saiazuan

    terima kasih kongsi pengetahuan

    SELAMAT BERPUASA

    Wassalam

    ReplyDelete
  21. waaa..nice info..rupe nye ape je yg kite lakukan ade setan yg ikut..

    ReplyDelete
  22. tak pnah tau pon sebelom ni..nice...:)

    ReplyDelete
  23. aku rasa aku pernah baca pasal 9 anak syaitan dalam satu majalah kanak-kanak dulu-dulu. tp aku dah lupa. so entri ni kasi reminder pada kita semua. kena lebih berhati hati dan kuatkan iman. iman kita ni kan selalu betambah dan berkurang. so sama-sama la mengingati antara satu sama lain.

    ReplyDelete
  24. owh...aku tau sekor je..yg kalau xbg salam tu..btw, thanx for this very gud info ya~!

    ReplyDelete
  25. wahhhhh,,bgus2..baru tawu nih nme2 saitan.nt dah ade anak xte lah letak nme saitan nih.

    ReplyDelete
  26. good sharing...katun2 tu kat majalah asuh eh,dah lupe la...dulu2 ade lah baca..hehe

    ReplyDelete
  27. haha syaitan buku asuh :D

    ReplyDelete
  28. salam ziarah&f0ll0w..
    syukran krna b'k0ngsi ilmu~
    may Allah reward y0ur deeds

    ReplyDelete
  29. gud info encik wan! sentiase doa dijauhkan godaan syaitan.. :)

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...