Tuesday, 2 August 2011

> Pengalaman Berpuasa di Tempat Orang

HOlla Peeps,


Bangunku di watu sahur untuk minum seteguk air dan cukuplah dengan sebiji kurma untuk melapik perutku di siang hari, meniti hari-hari sebagai seorang pelajar di Universiti..Ah, itu kisah tahun-tahun lepas ketika aku masih di negeri orang, cuma tahun ini aku berpuasa sepenuhnya di negeri sendiri untuk memenuhi cuti selama satu per empat tahun yang diberikan orang berkuasa.. Ahh membazir lagi masa muda aku.. masuk tahun ini sudah hampir 5 tahun aku di negeri orang.. Bukan suatu tempoh masa yang singkat untuk menuntut ilmu.

sumbangan google yang hebat

Bukan ingin mengadu kisah sebagai seorang pelajar, tetapi ingin menceritakan dugaan berpuasa di negeri orang.. Banyak dugaannya, terutama sekali ujian untuk bangun sahur, begitu liat seliat pacat.. Berbeza sungguh ketika ku dirumah, dimana aku dengan mudah dikejut Umiku, dan apabila bangun sudah terhidang lauk pauk yang sedap...
Apabila di negeri orang ni, bagun dengan tenaga sendiri sangat la susah, dan menjadi suatu kejayaan apabila sudah berjaya bangun..

Meniti kepanasan harian yang memang mengeringkan tekak sangat menguji tahap puasaku, namun aku gagah untuk melaluinya demi kewajipan. Keikhlasan dihati, tiada siapa tahu... Teringat aku akan suatu kesah sahabatku, menceritakan dengan bangga yang dia tidak puasa di hari itu.. Pening kepalaku memikirkan sikapnya, apakah menjadi kebanggaaan untuk tidak puasa? Terdetik di dalam kepala ku untuk mengucapkan kejahilannya, namun hatiku terlalu malu dan lembut untuk berkata demikian.. Ada juga suatu ketika dimana aku melihat sendiri mereka menumis sayur dan mengetuk kuali untuk santapan sementara mereka diwaktu matahari masih lagi di atas kepala.. Ahh.. itu satu ujian bagiku...

sumbangan google yang hebat
Jangan dihina sahabat-sahabat yang tidak berpuasa di siang hari, mungkin ada sebab mereka berbuat demikian...


-zuan-
p.s :  Diminta oleh seorang sahabat untuk menceritakan kisah berpuasa di negeri orang, dan aku karang dalam bahasa yang aku gemari..tak pa noh??

30 comments:

  1. pose kat hostel bole citer ke? uhuhuhuhu

    ReplyDelete
  2. pose kat U best.. berbuka dengan kawan2 :P eh macam lari topik je aku ni

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Saiazuan

    banyak dugaan
    Insyaallah besar pahalanya

    SELAMAT BERPUASA

    Wassalam

    ReplyDelete
  4. puasa kat uni paling best! meriah dengan kawan2.waktu berbuka lah paling best

    ReplyDelete
  5. itu semua pengalaman... mesti akan ingat bila dh habis blaja nant :)

    ReplyDelete
  6. cpt la 25hb.. nak balikk.. :)

    ReplyDelete
  7. kawn aku ada yang tak puasa semalam..pantang tengok makanan..mesti rasa nak makan..hehe..aku tak terlibat.

    ReplyDelete
  8. tak puasa pon nak bangga..haha..tapi tu la mungkin memang ada sebab kan :D

    ReplyDelete
  9. gua dah 12 tahun pose di negeri org

    ReplyDelete
  10. hahah.. gambar tu xboleh bla tu..haha

    ReplyDelete
  11. rindu saat puase..berbuke..bersahur mase study dulu..best sangat..share share beli mutabak..heeee..sekarang buke sorg sorg je.sob sob..

    ReplyDelete
  12. hmm..kalau puasa kat tempat org bukak posa n sahur pun ala kadar je....terasa rindu sgt masa belajar dulu...

    ReplyDelete
  13. boleh tahan liat nk bangun pagi ye haha =p

    ReplyDelete
  14. MOga tbh mnjalani ibadh puasa, :).

    ReplyDelete
  15. haha..betol2..letih oo puase dekat tmpt org..haha :D

    ReplyDelete
  16. ujian bagi yang menunaikan ibadah puasa;) sabar! 30 hari je pun....

    ReplyDelete
  17. same la kita... bgn makan kurma, minum air... pastu trus g surau...

    ReplyDelete
  18. xpe..bt la loghat cmne pun,aku ok je :D

    aku ni merantau je orgnya.jrg berpuasa penuh kt rmh.

    ReplyDelete
  19. salam..

    sumber:

    http://www.penulissenja.com/2011/07/al-quran-dijadikan-bungkus-nasi-lemak.html

    ReplyDelete
  20. hihi teringat jgk zaman belajar dulu ;p

    happy fasting ya ! ^^

    ReplyDelete
  21. thun lepas aku puasa dinegeri org,, thun nie plak di tempat kerja~~ ^_^

    ReplyDelete
  22. knklusinya...pose kat tempat lain msti berbeza dgn rumah...

    ReplyDelete
  23. Betul..kadg2 org yg tak puasa ni ada sbb knp xpuasa..jgn main maki seske hati

    ReplyDelete
  24. pose kat U best gak sebab dapat berdikari *accey..haha

    itu salah satu perkara mempersendakan agama bile seseorang bangga tidak melalakukan ape yang disuruh Allah..wallahualam

    ReplyDelete
  25. wah,indonesian ya?? ^_^ follow back yah http://oye-zone.blogspot.com/

    ReplyDelete
  26. dulu ada mak kejutkan.. sekarang kita pulak kena kejutkan.. hikhikhik..

    ReplyDelete
  27. uhuu..pose kt ngri org mmg la pyh..
    lagi2 nak bgn sahur :p
    yaya bgun just minum aer n mam kurma je..
    pi klu dgn fmly kt umah..bgun pla :P
    len smgt dye :)
    slmt berpuasa :)

    ReplyDelete
  28. u ain't the morning person type?

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...