Friday, 2 March 2012

> Penyakit Akhir Zaman

Salam Jumaat,

Salam Jumaat, setiap hari bermacam-macam berita yang kurang enak didengari kita. Kes pembuangan bayi, rogol merogol, anak bunuh bapa dan bapa bunuh emak, rompak sana sini, penyanyi popular murtad, pembukaan pusat disko baru yang menghalalkan meminum arak, Konsert Artis Ber-tattoo Allah Erykah Badukes di KLCC, Peguam menipu anak guam RM100k, Penjaga gol terima rasuah gol kemenangan dari kelab belang merah hitam, Kanak-kanak dibunuh di Palestin oleh rejim Israel dan banyak lagi yang kurang enak untuk didengari..

Dan manusia semakin menjadi Zombie.. Ya Zombie!!! Kenapa Zombie? Kita tidak membuat apa-apa untuk mengatasai masalah ini. Sebaliknya semakin leka, lalai, dan terpengaruh dengan pengaruh media barat dan berhibur tanpa mengambil peduli pasal hal-hal serius dan sensetive yang berlaku..

Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu berkata : "Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Umatku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat dahulu."


Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?


Nabi Muhammad SAW menjawab : "Penyakit itu adalah terlalu banyak berseronok (berhibur/ketawa), terlalu bermewah, mengumpul harta sebanyak mungkin, tipu menipu dalam usaha merebut harta benda dunia, saling memarahi, hasut menghasut sehingga menjadi zalim menzalimi antara satu sama lain". (Hadith riwayat al-Hakim)



Astagfirullah, Sama-samalah kita berubah kearah kebaikkan. Semakin hari semakin banyak tanda-tanda khiamat kita nampak. Semakin banyak perkara tak elok berlaku. Pintu taubat, masih terbuka untuk kita semua. Sama-samalah berjalan ke arah kebaikkan, insyaAllah.. Amar makruf nahi mungkar...


Firman Allah:
Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (at-Taubah: 71) (sumber)


-zuan-
p.s : aku berangkat pulang ke arau untuk meneruskan perjuangan pagi ni (mungkin time korang baca enty ni aku dalam perjalanan), moga-moga dipermudahakan perjalanan balikku, amin.. (",) 

144 comments:

  1. berubah ke arah kebaikan

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah, sama2 kita brubah ke arah kebaikkan :)

      Delete
  2. InsyaAllah.. sama2 beringat dan berubah...

    *have a safe journey*

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah, thanks.. slamat smpai ptng td..:)

      Delete
  3. sama-sama kite muhasabah diri kite & berusaha berubah menjadi yang lebih baik dr yg sebelum.insyaAllah...amin

    ReplyDelete
  4. sama2 ambil ikhtibar.
    zuan, save journey ya :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama sama lah kita ya.. thanks, sampai dengan selamat petang tadi :)

      Delete
  5. muhasabah diri sendiri....

    semuga selamat pergi dan selamat kembali

    ReplyDelete
    Replies
    1. muhasabah diri dan orng sekeliling kita :)

      thanks, alhamdulillah selamat sampai petang tadi :D

      Delete
  6. btol btol.
    dabbb dia akan jadi lebih teruk disebabkan jurang antara negara da dikurangkan dng adanya internet.dan apa apa yang nampak setailo seperti KPOP akan menular ke negara masing2 termasuk kita dengan pantas sekali. hoho

    ReplyDelete
  7. nice one. aku suke giler entry ni sampai baca dua kali. memang benar penyakit yg disebut tu sedang menular skrg tanpa kita sedar. semlm aku tefikir pasal kes di syria. Bashar al assad. cube renungkan apa yg dia buat kat rakyat dia. paksa mereka mengaku dia tuhan, bagi kesenangan kepada penyokongnya yang bertindak kejam. macam Dajjal kan. dia salah satu dajjal yg muncul tanpa disedari. dajjal bukanla macam monster yg kita selalu bygkan. dajjal mempesona, kalau tak palingkan pandangan nnt terpengaruh. api di tangan kanannya umpama air sejuk di mata pengikutnya.

    aiseh panjang pulak komen aku. opss.. ok. dah. ang bole buat satu entry. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. dajjal.. bukan seperti yang kita fikirkan.. aku takut part fitnah tu... dikatakn dajjal akan sebarkn satu fitnah yang dahsyat..

      Delete
  8. selamat jalan bro.jangan singgah kat disko plak.ehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha thanks dua dua thanks, alhamdulillah selamat sampai petang tadi :D

      kalau nampak aku g disko, sila bantai aku sampai lunyai..huhu

      Delete
  9. terima kasih atas peringatan...semoga selamat sampai ke destinasi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesama, alhamdulillah selamat sampai petang tadi :D

      Delete
  10. assalamualaikum
    marilah kite bertaubat dan kembali semula ke jalan allah
    sebab wang,harta,kesenangan boleh dicari jika ianya habes
    tapi agama...jika ianya hilang
    tiada cahaya lagi dalam kehidupan kita
    jadi mari kejar akhirat sebab kat situ kite spend untuk selama-lamanya :)
    hehehehe...
    wassalam (^_^)v

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. yg seronok kita kejar hanya duniawi, tapi tak akhirat..

      sama2 brubah ke arah kebaikkan :)

      Delete
  11. Syukur aku baca ni!!
    sangat happy!
    tuu sume tu dinamakan sebagai penyakit wahan kan... penyakit wahan, cintakan dunia....
    nice!
    aku sangat suka entry camni... hehe!

    ReplyDelete
    Replies
    1. suka? insyaAllah aku banyakkan entry macam ni ya nanti.. :)

      Delete
    2. tersangat-sangat suka.
      kalau buat entry macam ni, bila orang baca, dorang amal, dorang sebar, insyaALLAH kita dapat sedikit sebanyak saham. :)
      tiga amalan yang takkan putus, doa anak soleh, sedekah amal jariah dan ilmu yang disampaikan. ;)

      Delete
    3. hehe btl2, harap2 ramai yang share.. dapat banyak faedah kalau share kan :)

      Delete
  12. uish.. mintak dijauhkan lah dari ahli keluarga.. sanak saudara.. kawan-kawan ku semua...

    ReplyDelete
  13. tadi, baru era belajar pasal benda2 neh sume (kelas tambahan). akhlak zaman jahiliyah dulu, sama je cam sekarang ni. buang bayi, minum arak, berjudi, menfitnah, berzina, dengki, dan lain-lain. perkara yang berlaku pada zaman dulu2 kebanyakkannya berulang lagi pada masa sekarang ni dan mayb pada masa hadapan pon terjadi gak. hurm. apa nak jadi lar~ -.-

    p/s : hati2 dalam perjalanan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tup tup naik plak entry pasal ni kan..memang trus ingat dalam kepala la ya :D

      Delete
  14. syukur alhamdullillah.. boleh jage lagi batas pergaulan.. mintak dijauhkan semua ni.. amin.. selamat jalan dik.. take care.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin... thanks sis.. tadi smpai kulim petang..

      Delete
  15. sekarang ni mmg byk benda pelik2 khen
    moga kiter sentiasa beringat
    sungguh takut akan azab dariNYA nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab kita lupa akan azab dariNYA la kita buat mcm2 benda pelik tu kan? astagfirullah

      Delete
  16. betul tu zuan.
    penyakit2 nie sebenarnya dah makin timbul dan kini virus2 penyakit tu dah pun makin menular, malah pada orang Islam sendiri. semoga kita dilindungi dan terpelihara daripada pyakit2 ini. :)

    ReplyDelete
  17. kau memang terbaek! baru semalam aku borak2 dgn mbr aku pasal penyakit akhir zaman jugak, tanda dunia dah semakin dekat nak kiamat, kata beliau. hm.. semoga kita sentiasa dilindungiNYA :)

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum..

    Ya benar..macam2 penyakit melanda tanda dunia sudah di penghujung zaman..

    Oh..kenapa mesti zombie? I hate zombie! hehe

    Ye, kita hendaklah menolong berbuat kebaikan dan melarang menolong melakukan kejahatan....nice entry!

    Moga selamat pergi selamat pulang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa zombie? sila rujuk cerita zombi kampung pisang.. banyak mesej diselitkan disitu.. zombie ni melambangnkn makhluk yang hanya taksup pada 'sesuatu' je.. so digambarkn 'sesuatu' tu adalah benda yang melalaikan dan meroskanna.. :)

      Delete
  19. zuan zuan zuan
    entry cenggini la yg aku tunggu kuar dr ko dr dulu2 lg.
    padat dgn mesej tp disampaikan dgn cara yg bersahaja dlm cara ko sendiri
    aku gelak2 bc part zombie tu
    nice entry zuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe aku try maintainkan entry macam ni ya..thanks :)

      Delete
  20. moga kamu tiba dengan selamat yer... hati2.. dan salam jumaat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah selamat sampai petang tadi.. :)

      Delete
  21. ya, setuju ! :) sy juga sedang berusaha menjadi yg lebih baik, insyaAllah, kita semua pon :) btw, have a safe journey (n_n)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus2, sama2 lah kita berubah kearah baik ya

      alhamdulillah selamat sampai petang tadi.. :)

      Delete
  22. Astaghfirullah..

    Penyakit tu dah banyak dah terpampang di dada akhbar, keluar di tv, radio..

    Yang di atas pijak yang bawah.. Pemimpin dah tak serupa pemimpin.. Menyedihkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. paling menyedihkan apabila pemimpin sendiri mula diragui kepimpinan mereka

      Delete
  23. setuju.. hari ini semakin ramai orang yang mengejar keduniaan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terlalu mengejar keduniaaan dan lupa akhirat

      Delete
  24. sokong tp pnyakit nie makin bertambah..dh xheran dgn org2, InsyaAllah smoga tak terikut2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah, harap entry ni ingatkn kita semua ya :)

      Delete
  25. ish...nauzubillah...

    ReplyDelete
  26. betol tu. moga ko selamat sampai..

    amar makruf nahi mungkar. lama tak dengar..
    Allah maha pengampun!

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, selamat sampai petang tadi :)

      sama2 jauhi kemungkaran ya

      Delete
  27. ciss.
    wa anti zombi lah cm giniii.

    insyaallah sama2 perbaiki diri dari kelalaian.
    semoga kita terhindar dari penyakit yg semakin berleluasa ni.
    kan zuan kan zuan kan zuan?

    he.

    ReplyDelete
  28. astagfirullahalazim..

    sedih bila dgr pnderitaan ank2 palestin, tp sy cma mmpu dgr. sdih. bdoa agar suatu hari nnt mreka akan bebas.

    Maaf, sy tak ada kudrat yg lbh tuk bntu mereka.

    kiamat mmg dah mkin dekat. contoh tbesar masa. tub2 dah hari jumaat. cepat je msa berlalu.

    kiamat jatuh hari Jumaat.

    smoga kita smua bsdia.Amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa tu kan? memang cepat berlalu.. tanda2 la tu

      Delete
  29. Semoga selamat sampai ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, selamat sampai petang tadi :)

      Delete
  30. dunia di akhir zaman betul menakutkan
    keganasan kezaliman, kemaksiatan menguasai

    ReplyDelete
  31. alhamdulillah..zuan da berubah..ekekekek

    ReplyDelete
  32. dunia sekarang semakin hilang tamadun.
    take care zuan at perlis ^_^

    ReplyDelete
  33. dunia makin kejam.

    lagi lapan hari, Walking dead episode baru akan keluar di FOX.
    hehehe

    kau dah sampai kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, selamat sampai petang tadi :)

      Delete
  34. akhir zaman dah kan kita... tanda-tanda semua dah ada, kita yang masih terkial-kial untuk menambah pahala pon masih kurang jelas lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun.. apa bole buat, remind orng untuk brubah baik, dlm masa yg sma jadi contoh baik kepada mereka

      Delete
  35. macam macam betul!! zombie!!
    kejam kejam~

    ReplyDelete
  36. semoga iman jd perisai

    ReplyDelete
  37. tulah masalah.bila orang dah takde rupa orang.pentingkan diri sendiri dan tau nak berseronok je.rosak2

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu bro.. dok selfish je.. rosak rosak..

      Delete
  38. Astaghfirullahalazim... aku pun sebenarnya tergolong dalam kumpulan tu..... huhu.....

    ReplyDelete
  39. semakin maju dunia semakin kite alpa.minx2 i dijauhkannnn ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mintak dijauhkn benda2 tak elok ni, amin :)

      Delete
  40. thankss zuan. sedikit sebanyak membuka fikiran yang terleka. semoga perjalanan pulang berjalan lancar. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, selamat sampai petang tadi :)

      Delete
  41. terima kasih sudi mengingatkan bro..

    ReplyDelete
  42. diri ni kadang2 mudah alpa kan.. hurm.. sama2 saling mengingati n berusaha kearah kebaikan. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 la kita berusaha ke arah kebaikkan ya :)

      Delete
  43. masyallah, manusia akhir zaman.

    ReplyDelete
  44. semoga selamat sampai :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, selamat sampai petang smlm :)

      Delete
  45. banyak ketawa tu...hmmmm.. terlalu banyak berhibur buat jadi lalai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ketawa, apa punya? selalu tengok sitkom komedi, trutama rancangan lawak2 kat tv berbayar ni

      Delete
  46. tu la..
    takutnya kan kimata makin dekat tp kita lalai lg..
    kadang2 ktabsdr ape kita buat tu salah..
    tp xbole nk stop..

    huhu..
    moga pasni leh berubah menjadi yg lebih baik..
    kalo bukan scara mendadak, scara slow2 pun ok kn..

    ReplyDelete
  47. Nauzubillah...semoga kita dijauhkan dr perangai2 tak elok tu kan zuan huhu

    semoga selmt pergii dan kembali zuan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah, sama2 elak.. :D

      alhamdulillah, selamat sampai petang smlm :)

      Delete
  48. semakin mengejar nikmat dunia... lupa akhirat... mengejar kemewahan pangkat dan harta kekayaan....

    mudahan dijauhkan...

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami...
    diy balut cover door panel kereta

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan hanya kejar yang sementara, iaitu harta di dunia

      Delete
  49. seyes gerun pulak saya baca entri ni.. mmg betul dajal2 kecik dah nampak.. tp masih leka kan.. masyaAllah.. paling takut gamba no2 zombie tu... tak dpt bayangkan.. lebih trok drpd tu.. huhu..

    very nice entry! thumbs up!


    weyh! nak sy nangis bahu masa sebulan blh jer, tumpang segala hingus dan tahi edong kat bahu sampai mengolong2 hahahahahah

    ReplyDelete
  50. macam2 jadi sekarang ni.. takut lak rasanya

    ReplyDelete
  51. smoge kite tak tgolong dlm org2 yg ade ''penyakit'' tu.

    ReplyDelete
  52. peringatan y bagus...sama2 kita renung2kan...

    mesti dah smpai kan..ehheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. yups, sebar2kan lah ya :)

      alhamdulillah, selamat sampai petang smlm :)

      Delete
  53. semoga selamat sampai zuan..:)

    ehem2..lepas ni zuan sila kurangkan karok yea..;p..heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe dah memang kurangkan pun.. kalau g pun sbb orng ajak ;)

      alhamdulillah, selamat sampai petang smlm :)

      Delete
  54. best plak tgk gambar2 tuh haha...lawak2..thanks zuan..selamat kmbali dan pulang :)

    ReplyDelete
  55. bise la 2....akhir zaman sudahhh

    ReplyDelete
  56. wuudiooo.. byknye komen @@ tahniah..

    ehmm.. pnyakit tu sgt byk skrg.. >,< takthu nk gimne lagi.. erghh..

    p/s: sory lme xkesini.. ;)

    ReplyDelete
  57. minta d jauh kn la semua pnyakit nie

    ReplyDelete
  58. sangat menyeramkan ;0

    ReplyDelete
  59. errr terase

    sme2 muhasabah

    ReplyDelete
  60. terima kasih zuan untuk entry ni. takut namee. takut terjebak dan tak sedar . insyaAllah minta dijauhkan lah. kalau kita pandai jaga diri,insyaAllah.

    ReplyDelete
  61. Astaghfirullahhulazim... Semoga semua kita dijauhkan dari perkara tersebut.... InsyaAllah...

    ReplyDelete
  62. semoga kita semua dijauhkan dari menjadi seperti itu...Semoga iman kita akan kekal utuh walau apa pun terjadi..
    ps:- terima kasih kerana mengingatkan, suka entry nie..=)

    ReplyDelete
  63. time dkna baca entry nie zuan dah sampai arau..

    harap kita tak terjebak dalam dunia yang merugikan...tens 4 sharing

    ReplyDelete
  64. askm. bermakna juga zombie ada ramai disekeliling kita, samada tahu atau xtahu je kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul betul.. tak sedar benda ni di sekeliling kita sebenarnya

      Delete
  65. sama2 muhasabah diri...
    nauzubillah...

    ReplyDelete
  66. btol2. skrg bende ni da jadi cam kebiasaan je bg org2 kite. hmm. thanks for sharing. very nice entry :D

    ReplyDelete
  67. macam2 dah dok jadi sekarang ni. semoga dijauhkan dari semua tu. insyaAllah.

    ReplyDelete
  68. semoga apa yang kita buat didunia mendapat keberkatan dr Allah=)

    ReplyDelete
  69. Entri yg bagus utk saling mengingati..tankiyu bro..

    ReplyDelete
  70. ishhhhh takutnya......

    ReplyDelete
  71. takut-.-' insyallah sntiasa nk betulkan diri selagi boleh^^

    ReplyDelete
  72. itulah...dah akhir zaman...bila dosa dianggap biasa...ish2x...semoga jauh ar bnda2 macm ni..

    ReplyDelete
  73. Ya Allah .. tanpa sedar kita pun tergolong dalam sikap di atas ..

    ReplyDelete
  74. semoga kita jadi lagi baek dari semalam sama2 kita musabah diri..nice entri..

    ReplyDelete
  75. moga kita di kalangan org yg sentiasa melakukan kebaikan :)

    ReplyDelete
  76. semoga Allah selamatkan kita ...

    ReplyDelete
  77. Entri yg bagus bro...ramai org dh drop komen tuu,...:)

    Lelaki Kacak

    ReplyDelete
  78. Tanda-tanda akhir zaman semakin jelas. Moga-moga Malaysia tidak dilanda musibah bencana alam yang berlaku di negara jiran.

    ReplyDelete
  79. dunia akhir zaman, mcm2 berlaku...huhuhu

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...