Wednesday 13 July 2011

> Movie Review : Tolong! Awek Aku Pontianak

HOlla Peeps,


sinopsis : "Tolong! Awek Aku Pontianak" menceritakan Bob (lakonan Zahiril Adzim) seorang budak yang naif tetapi baik hati yang baru berpindah masuk ke dalam apartment usang dan jatuh cinta dengan seorang gadis yang aneh bernama Maya (Sazzy Falak). Maya tinggal bersama (Liyana Jasmay), menyimpan rahsia mereka dan orang lain di sekeliling mereka mula untuk mengesyaki yang Maya dan adiknya mungkin adalah pontianak.
Klasifikasi : PG13
Genre : Comedy / Romance
Tarikh Mula Tayangan : 07 Jul 2011
Durasi: 1 Hour 42 Minutes
Penerbit : Tayangan Unggul
Pelakon : Zahiril Adzim, Sazzy Falak, Liyana Jasmay, 
Afdlin Shauki, Jehan Miskin, Harun Salim Bachik
Pengarah : James Lee

Storyline : Simple dan tidak memerlukan penonton penghayatan dari penonton. Permulaan yang menarik, konflik dan menamat yang memuaskan hati (dengan final fight yang lawak)!!!

Humor : Style komedi yang segar dan tak membosankan, dengan tajuk cerita ni ia membuat aku terfikir yang cerita ni boleh buat aku gelak je dari awal hingga akhir (Tapi masih jauh kalau nak lawan penangan humor Hantu Kak Limah). Tergelak aku dengan watak Sufian Mohamed (kalau tak silap aku la nama dia), dia banyak watak gila-gila, kaki game, budak selekeh, dan gay boy!?? Sufian ni antara konkrit kepada komedi cerita ni (tunjang lawak cerita ni selain Jehan Miskin, dan Rashidi Ishak).. Dan tak lupa, Otai lawak, Afdlin Shauki dan Harun Salim Bachik, bila masa diorang tak lawak? Sentiasa lawak dalam cerita ni, Ops! terlupa Dato' Jalaludin Hassan (sentiasa hebat dengan watak dia!!!).  

Romance : Cair beb waktu tengok Sazzy Falak dan Liyana Jasmay membawa watak hantu ni (pontianak cute la katakan). Bila korang tengok filem ni, jangan kompare dengan Twilight pulak sebab cerita tu jauh lebih bosan dari cerita ni. Maaf la, cerita ni tak berapa fokus dengan romance, dan tak banyak babak romance pun dalam cerita ni. 

Apa Yang BestZahiril ni seorang pelakon yang best pada aku, aku mula minat lakonan dia dalam drama Juvana, dan kalau korang kompare, memang lebih kurang je watak Daim dengan Bob yang dia bawak dalam cerita ni. Aku agak so-so la dengan makeup pada artis-artis ni, no komen pada Sazzy Falak dan Liyana Jasmay sebab diorang dah cun abis (Ops, terlupa, Zahiril dengan costume Vampire sangat smart!!!).. Setting apartment diorang pun ok, nampak usang, plus ada Nigger lg dalam crita ni (Nigger dalam cerita ni sporting abis ngan lagu diorang). Pada penggemar band Pretty Ugly, diorang ada buat special appearance dalam cerita ni, menyanyikan lagu Jika Diberikan Satu Peluang

Apa Yang Korang Boleh Belajar Dari Cerita Ni : Jangan takut hantu, ha takut tak? takut tak? Tapi jangan nak mengada bercinta lak dengan hantu kalau korang jumpa hantu lawa-lawa macam Sazzy Falak ni. Jangan la jadi naif macam Bob (kelaka wei nama dia, tak ngan langsung ngan nama Bob ni), sebab korang akan ditindas oleh orang lain, be strong dude! Semangat setiakawan si kawan baik Bob ni, Pian nama dia (Lakonan Sufian Mohamed) memang wa salute, kenapa? Tengok sendiri kenapa..hehe

Apa Yang Kurang : Aku tak berapa gemar dengan make-up pontianak dalam cerita ni, kenapa bila pontianak je kena muka hodoh?!! Cerita Pontianak Harum Sundal Malam boleh je buat pontianak cun.. (walaubagaimanapun kredit to makeup artist untuk makeup watak Avatar dalam cerita ni, smart wo costume diorang) Biasanya orang akan kutuk CGI cerita tempatan, jangan risau, tak ada kesan-kesan khas dalam cerita ni, cuma ada la pontianak meletup lepas final fight.. Cerita ni tak banyak kurang sebab cerita melayu dah ada standard tersendiri, dah tak bosan.. 
  

RATING : 7.5/10 (sebuah cerita lawak dan santai dengan storyline yang bagus (p.s : tak ada seram dan terkejut-terkejut jadi ibu mengandung dan orang yang berpenyakit jantung boleh tengok))

-zuan-
p.s :  mungkin sebab impact cerita Transformers dan Harry Potter tak ramai yang tengok cerita ni tadi, tak sampai separuh pun hall.. sampai aku tengok ada sowang budak ni (tadika lagi kot) berdiri atas kerusi tengok cerita ni, nasib dia tak duduk kat depan aku..hehe


aku dengar kutipan cerita ni tak banyak (mungkin sebab kurang promosi), so hope korang tengok la cerita ni, bantu cikit kutipan diorang, enjoy it.. 



13 comments:

  1. macam interesting jer... :)

    ReplyDelete
  2. nk tgk p takut tgk citer2 hantu ni..huhu

    ReplyDelete
  3. ramai ckp pasal cite ni skang .

    ReplyDelete
  4. ramai yang dok cerita pasal cerita ni sekarang ...

    BTW ... salam kenal..

    ReplyDelete
  5. naty nak download citer ni hehe

    ReplyDelete
  6. hehehehe cam best jer... kte tgk citer 321 cinta.. best citer tu

    ReplyDelete
  7. wohohoho..crita best gak nih..hehe

    ReplyDelete
  8. wahhh ! rasa tak sabar nak tengok wehhh ....

    ReplyDelete
  9. tak ajak tomato tgk ponggg T_T

    ReplyDelete
  10. salam singgah..

    good review.. keep it up!!

    JOM BACA NI : PIKOM DIGITAL LIFESTYLE EXPO 2011

    JOM BACA NI : ADEGAN BOLLYWOOD DI MELBOURNE

    ReplyDelete
  11. sazzy falak n liyana jasmey jd hantu.. ye tak takut .. tergoda ade la .. haha ^^

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...