Saturday 30 July 2011

Konspirasi Panas Duit Syiling Siri Ke-3 Malaysia?

HOlla Peeps,



SILA BACA SAMPAI HABIS UNTUK ELAK LOST DARI TREK SEBENAR~
SATU KONSPIRASI ATAU KEBETULAN?  




Rasanya ramai yang dah sedar dan tahu tentang Duit Syiling Malaysia Siri Ketiga yang akan diedarkan awal tahun hadapan (berita lanjut di sini) mengantikan syiling yang kita telah gunakan sekarang (lebih kurang 20 tahun dengan design yang sama) Dikatakan keunikkan yang mencorak budaya dan warisan negara menjadi sumber inspirasi dalam reka bentuk duit syiling Malaysia siri ketiga ini. Dengan tema 'Keunikan Malaysia', reka bentuk baharu duit syiling ini memaparkan motif-motif seni kraftangan tradisional dan keindahan flora dan fauna negara. Duit syiling ini menyerlahkan identiti kebangsaan Malaysia yang kaya dan pelbagai dengan begitu indah sekali.


SUMBER BNM
  • Sekarang, kita fokus kepada ciri-ciri syiling 10 sen sahaja (untuk maklumat dan ciri-ciri syiling lain di sini)

10 sen
Motif Orang Asli
Orang Asli di Malaysia cukup terkenal dengan kemahiran seni anyaman daun-daun dan tumbuhan setempat untuk dijadikan perhiasan seperti hiasan kepala, selempang dan skirt yang dipakai di upacara dan majlis tradisional. Setiap kaum memiliki corak anyaman tersendiri yang lazimnya diilhamkan daripada sistem kepercayaan dan persekitaran mereka. Duit syiling 10 sen baharu mengabadikan seni warisan ini dalam bentuk corak anyaman unik suku kaum Mah Meri di Semenanjung Malaysia.

  • Ok, clear dengan penerangan yang diberikan? Jom berkenalan dengan Puak Mah Meri pulak :


Kenal puak Mah Meri? (sumber)

Mah Meri adalah suku orang asli yang tinggal di Semenanjung Malaysia di kawasan Pulau Carey.Mah Meri bermaksud "Orang Hutan", dan puak ini dikenali sebagai "Orang Laut" kerana diorng tinggal di tepi laut dan menjadi nelayan.. Tapi menjadi nelayan bukan seni mereka, kerana kehebatan mereka adalah pada seni ukiran, ukiran mereka berbentuk dewa-dewi, manusia, alam flora fauna. Dan percya atau tidak patung-patung rekaan diorang mendapat pengiktirafan UNESCO
  • Clear dengan pengenalan ke kaum Mah Meri? (Klik mana-mana link untuk maklumat lajut)

(sumber google)

 Sumber ilham yang diabadikan dalam ciri-ciri dan reka bentuk syiling 10 sen (sumber)


Ready untuk CLIMAX??? 

Ini bukan kisah mengenai kedatangan Dajjal di Malaysia, dan sudah pasti ramai yang sedar dan dah tengok video The Arrival dan sebagainya yang berkaitan ngan konspirasi Dajjal.. Tapi ini mungkin menjadi satu konspirasi panas dalam Malaysia yang mana kita diami sekarang..

sumber
Menjadi persoalan di dalam minda semua rakyat Malaysia yang baru perasan akan tanda bendera Israel (termasuk aku yang baru perasan petang tadi) pada Duit Syiling Siri Ke-3 dan ini dikonsider ISU SENSITIVE pada rakyat Malaysia yang beragama Islam!!! 
Kenapa ada ciri-ciri bendera ISRAEL?
Ok, JIKA di SENGET kan sedikit memang betul ada lambang bendera Israel (Berkonsepkan Bintang Daud / Star of David, memang melambangkan Israel),
Bagi orang seni, kebebasan berseni sudah hilang jika isu bendera di persoalkn sebegitu rupa bukan? (Rujuk balik seni orang asli Mah Meri)
Tapi walaupun itu adalah seni, agama come 1st right??? Kita semua perlu setuju dan hormat yang agama (Agama Islam terutamaya) adalah priority dalam diri kita..
 

Ada juga satu komen panas mengenai entry dari noktahhitam berbunyi :
"praise yahweh
as a malaysian jew i love this new design. i have long waited for the Boatech and Yim.Bukkar to show their influence in malaysia
many of us work in malaysia and none of you know we control how malaysia work
long live the torah
and day now the cleansing power of elohim will rid malaysia of the fallacies of mohammed the liar
bret el yim.. yahweh bir neil
hail israel. we are the chosen people"
Menunjukkan si pengomen merupakan Jews yang tinggal dalam Malaysia (Yang aku tahu orng Israel memang tak dibenarkan masuk Malaysia, melainkan kes Benayoun pemain Chelsea dulu, Tapi bagaimana kes Jews???) dan menjadi antara tunggang kuat dalam perkembangan ekonomi kita (Mengawal kita).. Dia juga menyatakan Muhammad seorang penipu!!! dan Mereka adalah umat yang terpilih.. (Tolong jangan sentuh isu POLITIK)




Ada beberapa pendapat aku tentang isu ini :
  • Mungkin design itu tidak disengajakan (daya imaginasi yang tinggi barangkali) kerana dah diterangkan kat atas yang ia (ciri-ciri syiling 10 sen Siri Ke Tiga Malaysia) adalah sumber ispirasi dari hasil seni orang asli.
  • Kalau betul disengajakan, apa kata korang jangan terima langsung syiling tu? Kalau orang bagi, mintak 5 sen dua keping, boleh? 
  • Mungkin juga satu konspirasi Israel dalam negara kita, jadi tak heran la sebab banyak je barangan diorang kita dah guna hari-hari. 
  • Dah banyak sangat konspirasi mengenai ini dalam negara kita, lebih baik tutup mulut atau sebarkan? Kalau kita sebarkan, ada orang ikut tak apa yang kita cakap kalau kita sendiri pun tak boleh lari dari apa yang kita jalani seharian (Terjerebak dengan konspirasi mereka secara tak sengaja seperti FACEBOOK?)?
  • Bila ditengok balik betul-betul pada syiling 10sen, ada sedikit senget pada angle bentuk seperti bendera Israel tu. Perhatikan bendera Israel pula, senget macam tu tak? Lurus je sisi dia (hasil zoom in aku)..Perhatikan balik pada gambar nenek dekat atas (Puak Mah Meri) betul-betul dekat dengan baju dia ada simbol (kraft daun berwarna kuning) sama dengan simbol pada syiling, bukan pada bendera Israel (terdapat perbezaan pada bucu dan bentuk kalau diteliti).. 

  • Apa kata kita tunggu maklum balas dari Bank Negara Malaysia sendiri berkenaan isu ini..



B
O
I
K
O
T



BOIKOT!!!
(tak pasti ini produk Israel, sumber google)

Dah menjadi barang kegunaan harian kita, nak harap anak tempatan invent sendiri, bila???Sebagai contoh KFC, fast food kegemaran majoriti rakyat Malaysia, terutama sekali yang bekeluarga.. Aku sebagai salah seorang fans Arsenal pun terkejut bila nampak badge Arsenal ada dalam gambar ni (Padahal dalam Arsenal ramai player beragama Islam)..
Pakai dengan niat yang baik, iaitu untuk keperluan.. 
Mungkin betul ia menyalurkan kepada Israel, mungkin tidak... :)


-zuan-
p.s :  total credit kepada semua link yang aku nyatakan.. Jika tiada harap maaf, dan mungkin secara tak sengaja sama dengan pihak lain.. Semua huraian aku berdasarkan sumber yang aku jumpa, thanks to google.. Tiada tokok tambah melainkan huraian dan pandangan aku sendiri
segala kritikkan dan pandangan tambahan diterima secara positive... Ini bukan satu bentuk fitnah terhadap BNM, just share information.. Dan pada aku Syiling 10 Sen Siri ke Tiga Malaysia tidak sama dengan bendera Israel sama sekali..

52 comments:

  1. johsnon pun ke ? adoiii

    ReplyDelete
  2. wow..thanks for sharing. perghhh pasaipa mesti taruk gmbr israel punye bndera??? ape ni ape ni?? tahik laa adoii

    ReplyDelete
  3. kenape nak kene buh bendera israil kat duit syiling kite..tak leh bersuara ke..

    yg pasal kfc sume toh..dah lame tawu..tp nak wat cmne..hurmm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anis Melon.Kena kena cari tahu. In haaaa. I Share padamu.

      http://zaharuddin.net/pelaburan-&-perniagaan/572-hukum-mcdonald-kfc-maxis-a-syarikat-yahudi.html

      Delete
  4. salam..

    ya Allah...sangat menakutkan bila benda mcm ni menular secara halus di Malaysia..

    walaupun dikatakan tidak sengaja, kerajaan patut sensitif dengan isu ni..

    golongan israel laknatullah sedang tersenyum lebar kala melihat syiling ni menguasai pasaran Malaysia..

    ReplyDelete
  5. orang yahudi sebenarnya ade di mane2 saje. bukan hanye di israel...jike benar di msia ada sisanye, jd betul la tu..

    ReplyDelete
  6. Wow..aku nye kesimpulan. kalau design berasal dari kaum orang asli dahulu kala. ini bermakna, pengaruh dajal dan israel mungkin telah lama bertapak dibenua ini tanpa kita sedari. cuma bila hal ini kita dedahkan, barulah semuanya nampak jelas.

    Reason aku adalah:
    * Setiap Nabi telah memberi amaran kepada pengikut mereka tentang kedatangan dan kewujudan Dajjal al Masih. Oleh sebab itu, Dajjal telah mula menyebarkan fitnah sejak dari zaman dahulu kala lagi sebelum kita mampu melancarkan roket ke angkasa. Jadi tidak mustahil kita telah lama dijajah dan dipengaruhi cuma bila kita sudah celik barulah nampak. hehehe.

    ReplyDelete
  7. all i can say is, thank u for the info :)

    ReplyDelete
  8. errrkkk . agak kesamaan . . ><

    ReplyDelete
  9. ni entri panas..hurmm tktau nk komen pe dah..kalau menyokong cakap ni kontroversi takut jadi fitnah..kalau langsung menolak takut jadi diri tak ambik kisah...
    apapun nak cakap kita manusia tak kira la bangsa atau agama mana merancang sahaja..Allah yang menentukan

    ReplyDelete
  10. dah lme da ISRAEL ada kat Malaysia,, cume kita jep endah x endah,, klau kita endahkan pun,, hangat2 tahi ayam,, mula2 jep,, lme2 lupe da,, cth pling snang,, MCD,, mkn jugak kat MCD kan,, hermm,, ^^ pkir2kan dan renungkan bersama,, peace! ^^

    ReplyDelete
  11. bNYKnya sumber israel aku guna :(

    Xnak guna xde pilihan dah tu je senang jumpa di pasaran dan agak ok :(

    kalo ada pilihan lebih baik @ sama kualiti dan pendedahan [senang jumpa dan senang beli di mana2] semestinyha kita sbg islam menyokong usaha ni...

    tp faktor komitmen membataskan sesgt

    ReplyDelete
  12. Yahudi itu ada di mana-mana... tak semestinya lahir di Israel sahaja... mereka ada di serata dunia dan ada pelbagai kewarganegaraan.. jadi tak jadi satu persoalan jika ada Yahudi di Malaysia.. tentang duit syiling ni saya tak nampak ada masalah.. mungkin ada orang cakap macam star of david.. tapi hakikatnya lambang yang macam star of david tu sendiri pernah digunakan dalam Islam... sekarang mungkin Yahudi claim tu lambang dia! for me takde pape tapi biarlah siapa yg betul2 anti-freemanson utk siasat siapa yg punya cadangan rekabentuk duit syiling ni.. tak ukir pada duit syiling pun kita tetap tahu Yahudi dah ada di mana2 dan memang matlamat mereka untuk New World Order.. cuma persoalannya kita sekuat mana kita boleh melawan? kalau hanya di mulut tapi masih lagi layan hiburan, maksiat yg mereka reka tak guna juga.. (http://petikanbuku.blogspot.com/2010/09/simbol-star-of-david-dalam-islam.html)

    ReplyDelete
  13. kenapekah syiling itu nampak burok. macam duit myanmar je. haha. pasal isu israel tu, no komen. aku tak berapa nak mahir mengkomen isu ini. huhu

    ReplyDelete
  14. mcm 2 rupenye..ishhh..

    ReplyDelete
  15. semua salah.......apa yang menjadi lambang islam pulak?? selain bahasa arabnye??...nak letak kira penghinaan pula kan??

    ReplyDelete
  16. sekali tgk pun dah nampak bentuk tak sama
    macam-macam hal la malaysia nih

    ReplyDelete
  17. ar ar
    ada baca juga pasal design 10 sen tu
    apa2pun aku nak cakap KFC malaysia adalah orang Malaysia punya
    bukan Israel
    :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salah tu...KFC kat malaysia ni mmg org malaysia punya (KFC Holdings (KFC dan PIZZA HUT)...tp founder/creator KFC yg betul iaitu harland sanders yg berasal dari henryville, indiana USA. ada sesetengah yg cakap dia ni JEW ada yg ckp dia ni christian protestan/disciples of christ. x pasti mana yg betul..tp apa2 pun recipe dia yg rahsia tu mmg dibawa masuk ke malaysia utk kekalkan rasanya yg original.dalam secret recipe tu tak tau laa apa yg dia letak. wallahualam..utk x menjadi hipokrit aku mmg suka mkn kfc spicy sbb sedapnya mmg sampai jilat jari.

      Delete
  18. nice one. aku baru tahu.

    ReplyDelete
  19. Same la mcm pyramid..Pyramid ni sumber kuasa sebenarnya.lg banyak orang buat bangunan yang ala pyramid tu lagi banyak la aliran kuasa for(....)..dan Yahudi ni pandai...die berjaye pengaruh org yang dalam tak sedar penyembah apa yang di anuti dan kepercayaannya...contoh paling best tikar petak-petak hitam putih hehehe sile membuat pencarian seterusnya hehehhe

    ReplyDelete
  20. kalau semua benda nak kaitkn dgn iluminati mmglah tak abes.

    ReplyDelete
  21. aloh..nak tukar wet syiling de bintang ke? x sukee

    ReplyDelete
  22. wah bru tau..
    tq 4 the info.. nak mintak kbnaran copy ye..
    nanti sya kredit kat blog awk :)

    ReplyDelete
  23. huhu .. tp memang byk sgt konspirasi dajjal skrg nih ..
    memang dunia ni dah nk sampai ke pghujungnya ..dajjal nk keluar dah ..

    ReplyDelete
  24. ops btw p.carey tu kan dkt dgn tempat aku .. hohoho ..baru tawu tang info nih hehe

    ReplyDelete
  25. dahsatnyerr tektik diorang tu.....
    Ramadan bulan yg mulia..
    Tertutup pintu-pintu neraka..Terbuka pintu-pintu syurga..Syaitan-syaitan dibelenggu.
    ”Selamat Berpuasa & Selamat Berbuka”
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    أهلا وسهلا يا رمضان!! ... رمضان كريم
    firestartingautomobil.blogspot.com
    bukandoktorveterinar.blogspot.com
    ~~~~~~~~~جزاك اللهُ خيراً~~~~~~~~~~~~
    Jom Terjah entry terbaru ??
    Ucapan Selamat Berpuasa & berbuka

    ReplyDelete
  26. saya masih setia dengan uang rupiah sob.
    marhaban ya ramadhan ya sob, ayuk sama2
    menuju kemenangan.

    ReplyDelete
  27. oit bro

    p/s : Thanks Vote Hans :-)

    ReplyDelete
  28. jalan2 sambil beri senyuman, nk bawak milo td tp xleh pose kaaan.. huhuhu selamat bepose!
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/selamat-berpuasa-ya.html#

    ReplyDelete
  29. harap tiada yg konfius dgn entry ni..bkn menuduh BNM meletakkan bendera Israel dkt syiling 10sen kita.. sila baca dengan penuh kekusyukkan :)

    ReplyDelete
  30. wah ..baru taw...tq 4 shring....

    ReplyDelete
  31. mengapa perlu ikut kaum mah meri ??????..nice info bro....thanks

    ReplyDelete
  32. comei r nenek tu..kah3x..


    **xtahu plak inspirasi dari mah meri..;0

    ReplyDelete
  33. haihhhh...nampak beno iluminati nye~

    ReplyDelete
  34. kebetulan kot? tapi kita duk guna sistem matawang kertas ni adalah sistem ciptaan yahudi serius baca sejarah. ikut islam mesti benda bernilai seperti emas sebagai tukaran,

    wang ni jaminan kerajaan je,

    awak search sejarah wang fiat dan penipuan yahudi.

    ReplyDelete
  35. hehe, aku boleh kasi link ni kt kwn2 aku yg sgt suka argue benda2 mcm ni hehe....great argument Zuan!

    ReplyDelete
  36. bru perasan la zuan...huhu

    ReplyDelete
  37. last week member dkna ada tunjuk duit syiling nie..tapi dkna tak perasan lak kat logonya..

    ReplyDelete
  38. syiling tu kalau ditebalik balikkan bole timbul mcm mcm isu. bendera israel la, black metal tak sebut pulak. jadi jangan pandang sesuatu secara kenservatif.

    prosedur utk produce design ni pun banyak stage. bukan asal propose terus lulus. mesti dah diutarakan dlm majlis agama.

    tapi aku tau ada company israel yang bekerja di dalam malaysia. penasihat pentadbiran lagi you. aku tak nak sebut sebab nanti tersentuh isu politik which, tersangat sangat nak elak. hhahaha

    ReplyDelete
  39. alahai..kuat sgt tgk the arival ni hahaha...

    ReplyDelete
  40. dh taw psl info ni..ape2x pun thanx for sharing..

    ReplyDelete
  41. Anonymous14/6/15 23:17

    Pandai penulis mengalih kan perhatian berkenaan lambang bendera israel dan freemason ke kaum orang asli mah meri yang tinggal tepi laut nangkap ikan kat duit seposen kita...hahaha..bijak bijak..

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...