Friday, 17 February 2012

> Berhati-hati Dengan Kata-kata : Gurauan Boleh Menyebabkan Fitnah (Jawapan Ustaz Azhar Idrus)

HOlla Peeps,

Pada jumaat lepas ketika aku mendengar kutbah solat jumaat yang menyuruh kita supaya sentiasa ingat mati, aku terfikir sesuatu perkara (tak kusyuk betul aku ketika itu kerana terfikir akan isu ni) yang aku rasa aku boleh tanya pada seorang ustaz untuk dapatkan jawapan.




Pada yang bukan beragama Islam, yang mungkin kurang familiar atau paham dengan fitnah ini, merujuk pada wikipedia (fitnah), Fitnah merupakan komunikasi kepada satu orang atau lebih yang bertujuan untuk memberikan stigma negatif atas suatu peristiwa yang dilakukan oleh pihak lain berdasarkan atas fakta palsu yang dapat memengaruhi penghormatan, wibawa, atau reputasi seseorang. Kata "fitnah" diserap dari bahasa Arab, dan pengertian aslinya adalah "cobaan" atau "ujian".

Fitnah ni yang membawa maksud Syirik
.
Firman Allah :
"Syirik lebih dahsyat dosanya daripada membunuh."(Ayat 191: Surah Al-Baqarah)
"Dan perangilah mereka supaya tidak berlakunya syirik."(Ayat 193 : Surah Al-Baqarah)
"dan Syirik lebih besar dosanya dari membunuh."(Ayat 217 : Surah Al-Baqarah)


Setiap perkara, mesti ada cara nak atasi/elak bukan? Jadi macam mana nak elak dari fitnah?

Drpd Abi Darda' Radiyallahu 'Anhu Berkata Nabi saw;"  Barangsiapa yang menghafaz 1-10 ayat dr surah Al-Kahfi dipelihara dan di selamatkanya dari Fitnah Dajjal '. (Diriwayatkan oleh Ahmad dan Muslim, An-Nasaie)

#JumpaDiBlogOperaHidup
Jika amalkan membaca pada siang atau malam hari jumaat, insyaAllah akan terpelihara dari fitnah.

Banyak terima-kasih kepada Ustaz Azhar Idrus (jika ada keraguan mengenai apa-apa perkara, tanya la ustaz di FB beliau, insyaAllah ustaz boleh bantu) sesuatu hal yang tersoal dalam kepala aku terjawab. Jadi fikir-fikirlah sebelum bergurau, kerana satu gurauan pun boleh menyebabkan fitnah. Kita mungkin hanya berniat untuk bergurau sehingga tak sedar yang ia membawa kepada fitnah kepada seseorang. Begitu mudahnya fitnah boleh dilakukan..


-zuan-
p.s : Salam Jumaat semua.. 

70 comments:

  1. sebelum kita berkata-kata harus berfikir sejenak

    ReplyDelete
  2. hm, selalu camtu kt FB....

    ReplyDelete
  3. pikir dulu sebelum menulis..

    ReplyDelete
  4. saya kdg2 takut terjadi fitnah ke atas artis2 Malaysia sbb mereka ni mmg mudah sgt terdedah dgn fitnah..

    cth: Dalam kolum sebuah akhbar tulis berita tntg perangai buruk artis tu tanpa sebut nama. Kita ni pulak dok berteka-teki dan main petik je nama yg agak2 dekat dgn klu yg si penulis bagi. Tanpa sedar dah terjadinya fitnah ke atas org yg tak bersalah.

    Benda ni la paling takut sekali. Dah elak baca blog gosip dkt paper pun ada jgk. Kadang2 kita sbg org biasa ni terlupa yg mereka juga manusia biasa atau hamba Allah yg lebih tepat sekali..

    p/s: Saya ckp utk ingatkan diri saya jgk... :)

    ReplyDelete
  5. betu2l..
    setuju...

    boleh aibkan kawan kita tuh dgn fitnah yg dia x penah buat kan/..

    ReplyDelete
  6. huhu..
    masalah orang kite ni cepat sangat percaye kt sesuatu perkare yang belom pasti..

    macam share bende2 yang halal haram kat fb tu.. orang tu kate haram, kite pon menonong kate haram.. sudahnye, jadi fitnah untuk kompeni2 yang berkenaan..

    kan?

    ReplyDelete
  7. Salam Jumaat bro.. Terima ksih atas perkongsian.. :D

    ReplyDelete
  8. betul tu! sebab tu kita jgn memandai-mandai nak ckp ikut lepas je..

    ReplyDelete
  9. Kalau nak bergurau, pastikan tak over the limit. kan?

    Salam Jumaat Zuan :))

    ReplyDelete
  10. betullah tu..walaupun bergurau..bab2 macam ni dianggap keterlaluan..perlu minta maaf pada yg menjadi fitnah..huhu

    ReplyDelete
  11. betullah tu..walaupun bergurau..bab2 macam ni dianggap keterlaluan..perlu minta maaf pada yg menjadi fitnah..huhu

    ReplyDelete
  12. dkna pernah tanya kat wall ustaz tapi tak balas...2 x tuuu tanya..


    sob sob sob

    merajuk ngan ustaz :(

    ReplyDelete
  13. kekadang bende yang disangka lawak dikalangan member2 boleh menjadi -- tet tet tet...

    ReplyDelete
  14. fitnah ni dah jadi biasa..
    malas nak amik port..

    ReplyDelete
  15. kena bijak dlm berkata.. nt x psl2 dpt dosa tnpa disedari..paling truk, gugurnya akidah...

    ReplyDelete
  16. maka bergurau harus pada-pada.silap gurau kang boleh jadi dosa

    ReplyDelete
  17. bahaya walaupun dgn niat saje2. haishhh.

    ReplyDelete
  18. bergurau, biar berpada-pada

    ReplyDelete
  19. setuju dgn zuan..walaupn bgurau takot nnt dlm gurauan tu akan tsebarnya fitnah kan..huhu..minta djauhkan..

    ReplyDelete
  20. gurau berpada-pada :D

    p/s: fa memang belum letak video, neh baru fasa pertama. hehe thank you yea!

    ReplyDelete
  21. wahh.. ustaz izhar jwb ! bolat tnye hri tu beliau tak jawab -_-"

    kira kne berhati - hati dlm bergurau.. OH.. tengss abg zuan ;)

    ReplyDelete
  22. nak bckp haruslah tapis, ckp tu fikir dulu~~~

    ReplyDelete
  23. takut jugak eh. kadang2 kita bergurau biasa2 ingat takde apa2, rupa2nya dah memfitnah. kena berhati2. fikir sebelum bercakap.

    ReplyDelete
  24. takut jugak eh. kadang2 kita bergurau biasa2 ingat takde apa2, rupa2nya dah memfitnah. kena berhati2. fikir sebelum bercakap.

    ReplyDelete
  25. thnx 4 sharing..tkut juga ni ne taw ade yg tlpas ckp..

    ReplyDelete
  26. Sebab tulah kena fikir dulu sebelum nak berkata atau menulis..

    ReplyDelete
  27. sy jnis yg ckp lepas, jrg bfikir, terutamany wktu tgh gurau..tp Alhamdulillah..blum pnh lg bgurau smpi kuar fitnah..

    mudah2an kita terpelihara daripd sifat2 mazmumah...amin..

    ReplyDelete
  28. mudah-mudahan kita dilindungi dari fitnah...amin

    ReplyDelete
  29. perkara yang timbul kat sini , satu mengaibkan orang lain wlaupun org tu xbuat , dua , menjatuhkan maruah insan lain ,.. 3, fitnah ! besar dosa .

    ReplyDelete
  30. betul pun, org skrg ni kerap betul gurau2 tak kena tempat, tak kena cara.. moga dijauhkan T__T




    alkahfi baik bc hari jumaat kan kan ? :)

    10 ayat terakhir dah lepas, 10 ayat pertama masih sngkut2 --"

    ReplyDelete
  31. dah macam tak ada gurauan jenis lain dah nak buat dekat kawan-kawan.huhuhuhu. jelas-jelas berdosa walaupun lawak tu santai. bahayanya -..-

    ReplyDelete
  32. niat tak menghalalkan perbuatan

    wlpon hanya gurauan

    org lain mungkin akn slh paham kan

    ReplyDelete
  33. bahaya jugak kan . kerana mulot badan binasa . adessss

    http://syazanasani.com

    ReplyDelete
  34. kalo terjadinya mcm ni, dah kira bukak aib org. fitnah lg kalo ta betul.

    ReplyDelete
  35. pikir dulu sebelum bercakap..ari jumaat kita digalakkan baca alkahfi

    ReplyDelete
  36. thanx for sharing..moge dpt dijadikan ingatan..bgurau pun kne brpada2 kan..^^

    ReplyDelete
  37. maseh zuan. pasni nk bergurau pun kena berwaspada.. jgn smpi tersebar fitnah

    ReplyDelete
  38. xbaik wat fitnah...
    moge kite sumer akn hindarkn dri dr wat fitnah ye.. >_<

    ReplyDelete
  39. terima kasih atas perkongsian ini. betul zuan cakap tu, kita kena hati2. fitnah ni benda besar.esok lusa kalau tak sempat nak come clean ??habisss...

    ReplyDelete
  40. lps nie , kalu nk bergurau kena pikir betol2 baru bole ckp.,.

    ReplyDelete
  41. takut kalau terlepas ckp or gurauan..
    tak pun
    silent is better..
    kot

    ReplyDelete
  42. mintak jauh la dari fitnah :(

    ReplyDelete
  43. setiap gurauan tu kn ade batasan nya

    ReplyDelete
  44. Dasyat juga eh. Menakutkan >.<

    ReplyDelete
  45. ye ke. aku selalu jugak gurau kasar cenggitu. insap duh -,-

    ReplyDelete
  46. Fitnah bole jd sebb pmbunuhan berlaku. Contoh paling senang nak tgk dlm telenovela dan sinetron.hahahaha..

    Bygkan kalau kita terfitnah dan sbbkan org tu hilg maruah.keluarga dan segala galanya. Then kita tak sempt nk mintak maaf,dan betulkan keadaan,segalanya dah terlambat.

    ReplyDelete
  47. lpas ni boleh amlkan ayt tuh..
    fitnah da la dasyat huuuu

    ReplyDelete
  48. oh begituuu.
    *terlopong satt.

    alamakk , diri ini banyak lakukan kesalahan.

    insaff

    ReplyDelete
  49. kadang-kadang gurauan pun boleh memutuskan tali persahabatan...=D

    ReplyDelete
  50. oo macam tu.. kami pun salu gak bergurau ngan kawan2 macam tu.. ehehe.. thanx ya atas perkongsian bermanfaat ini... semoga ianya menjadi renungan utk kita ambil tindakan segera

    ReplyDelete
  51. nak bergurau boleh jer tapi perlu ada batsnya dan perlu juga jaga hati org yg dijadikan bahan gurauan tue..~

    btw, nice sharing.. fitnah itu mmg bahaya..

    ReplyDelete
  52. urm..gurau pon ade had..klu sampai jd ftnah..sia2 je tanggung dosa.

    ReplyDelete
  53. ganaznya gurauan..

    ok la dapat pencerahan dari Ustaz Azhar Idrus. Beliau mmg popular =)

    ReplyDelete
  54. jaga mulut,jaga mulut,jaga mulut..

    ReplyDelete
  55. kalau niat nak bergurau sekalipun...kena berpada-pada la ayat tu kan..jgn main lepas je..

    ReplyDelete
  56. kadang2 sekarang ni gurau main lepas je . lepas ni , kena jaga2 lah (:

    ReplyDelete
  57. btol tu zuan..kena hati2 kalau bercakap kan..

    thankss zuan share..mmg sgt bermanfaat!:)

    ReplyDelete
  58. bace al-kahfi,, dapat elak fitnah terbesar,, fitnah al massih ad-dajjal!!

    ReplyDelete
  59. kerana mulut badan binasa.itulah pepatah yang simple makna nya sgt mendalam

    ReplyDelete
  60. ramai yg jns suke ckp men lepas je.. kdg2 aku rasa nak bg penampar pon ade kat org yg jns mulut maen lepas nih =P





    kalo cik ana yg nak kawen, mstila jemput zuan..kehkehkeh




    luv,
    cik ana

    ReplyDelete
  61. huhuhu.. berhati2 dgn mulut ni senang jer melepas kan.. huhu..

    ReplyDelete
  62. sebab tu dalam blogging pun sama.. ada etika berblogging.. :)

    ReplyDelete
  63. bergurau pun kene berhati2..silap haribulan termakan diri sendiri~

    ReplyDelete
  64. thankss zuan. kadang apa yang dirasakan biasa tu sebenarnya adalah salah. sama sama kita mengingatkan :)

    ReplyDelete
  65. kata kata lebih tajam dari mata pedang... dan boleh membunuh...

    terutama fitnah... mintak dijauhkan

    Story terbaru blog kami...
    masalah kereta lembab tak ada pickup

    ReplyDelete
  66. bergurau pun ada batasnye. harus ingat dosa dan pahala. so, harus lebih berhati-hati.

    ReplyDelete
  67. memang la haram...memang niat Si abu bergurau tapi kalau orang lain terdengar..pastu orang yg dengar tue pulak sebar ke orang lain..dah jadik fitnah hihihi...

    ReplyDelete
  68. terlajak perahu bleh berundur, terlajak kata lu tanggung la sendri :D

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...