Sunday 24 July 2011

> Prejudge in My Mind

HOlla Peeps,

Prejudge atau Prejudis dalam bahasa Melayu bermaksud menyatakan sesuatu tanpa usul periksa atau menghukum tanpa bukti kukuh.. Ia adalah sesuatu yang agak 'normal' dalam kehidupan manusia sekarang..


"Pergh layan lagu Sofea Jane siot, giler jiwang mamat ni.."


Ok dialog kat atas merupakan contoh prejudge, tapi pada asalnya adakah kawan (Assume dia adalah Seth Tan) dia ni jiwang? Macam mana perasaan Seth Tan ni bila kawan (Assume dia ni Adam) dia cakap macam tu? Mungkin Seth Tan dengar lagu tu sebab dia suka suara Black, dan mungkin juga dia minat Sofea Jane. Ada banyak kemungkinan disitu, tapi Seth Tan akan terus membuat statement yang Seth Tan adalah Jiwang..

Aku pernah membuat public speaking pasal Dangerous of Ethnocentrism. Ok apa pula ethnocentrism? Ia adalah sifat kebangaan dalam diri sendiri dengan menyatakan etnik atau culture dia adalah yang terbaik sekali, atau terlalu taksub dengan budaya sendiri.. Sebagai contoh :


"Makan pakai tangan? Kotor la kau ni!!! Pakai la sudu macam kitorang ni, kan bersih"


Ok dialog atas pula adalah kata-kata Paul (watak rekaan) kepada Wan (watak rekaan juga) apabila Wan makan nasi pakai tangan tapi adakah betul makan pakai tangan itu kotor? Dalam dialog ni ada elemen prejudge dalam ethnocentrism, dimana Paul membuat kenyataan yang makan pakai tangan (budaya melayu kita) itu kotor dan makan pakai sudu (yang mana adalah budaya mereka) adalah bersih, anda sokong statement Paul?

Ok tengok macam mana Wan dengan cool nye membalas kata-kata Paul:


"Ada sebab kenapa aku makan pakai tangan ni Paul, pertama sekali, aku rasa tangan aku ni dah cukup bersih kerana aku dah basuh tangan aku ni sendiri. Yang keduanya, aku pasti tangan aku ni bersih sebab hanya aku sorang je pakai tangan ni, dan tak ada siapa yang pernah pakai tangan aku sebelum ni. Yang ketiganya, aku pasti tangan aku ni bersih sebab tangan aku tak jatuh ke dalam longkang.."


Tengok macam mana Wan membalas kata-kata Paul dengan mengunakan logik. Dan selepas tu, Paul pun makan menggunakan tangan.. hehe..

Ada banyak cara nak atasi mentaliti Prejudis ni, salah satunya mengukana logik yang digunakan Wan tadi.. Tak perlu berdebat untuk menang, hanya main dengan logik je dah cukup.. Slalunya orang pejudis sebab dari kecik dah tertanam mentaliti negative macam tu (semuanya bermula waktu kecik, "Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya"). Why not buang sikap "Ala, gurau je la..hehe", "Memang betul pun semua tu" sebab kita tak tau pe dalam hati orang yang kira judge tu, kalau betul pun jangan la "judge book by its cover" coz the content maybe different.. Kita sebagai pelapis generasi, perlu buang sikat prejudis ni kalau tak nak berlaku permusuhan.


Open Minded salah satu solution yang aku boleh utarakan, means terima positif apa yang ada disekeliling as long as ia tidak bertentangan dengan ajaran Islam kita..

So, macam mana pula jawapan Seth Tan kepada Adam


-zuan-
p.s : tertiba terlintas nak share ni dengan korang.. My personal writing, takde copy paste ok..hehe.. Ak ada buat public speaking pasal topik ethnocentrism dulu, dan prejudge ni salah satu yang terselit dalam tu..


bila fikir balik, agak bersifat kebeliaan topik kali ni, tapi tak pe la as long as it benefits others..





10 comments:

  1. Ethnocentrism memang kuat dalam jiwa orang melayu. suka up kan bangsa sendiri dengan kemegahan lampau macam hang tuah, jack sparrow, atuk dia dulu-dulu, tapi tak sedar diri sekarang macam melukut di tepi gantang.

    ReplyDelete
  2. Most people are real nice when you finally see them (Harper Lee, To Kill A Mockingbird)

    world will become a safer place if people be less judgemental of others.

    hee

    ReplyDelete
  3. Salam ziarah. Wah, cntik header br blog ni wan.

    ReplyDelete
  4. tak kisah la bersifat kebeliaan pun asalkan entri ni bagi pengajaran and peringatan untuk semua.. (^__^)V

    ReplyDelete
  5. oohh.cun lah cara balas ayat tu..suka~~

    dtg click iklan..singahh blog ~~lala

    ReplyDelete
  6. berfikiran terbuka dan menerima itu lebih baik... hormati walaupun tak suka..

    nice topic ;D

    ReplyDelete
  7. u're such a good explainer and ur explanation membuatkan every people faham apa yang ditulis.

    well, sepatutnya kita sebagai anak muda perlu mengembalikan semula adat dan budaya zaman dahulu dan praktikkannya juga. i think it's not wrong makan guna tangan pun. and i'm normally do that at home. bahahaha. kantoi*

    ReplyDelete
  8. well said.. :) thumbs up!

    ReplyDelete
  9. lepas grad, jadi lecturer lah dear... mesti best dpt lecturer explain simple tapi menarik. tak lah tidur dlm kelas. =D

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...