Saturday 1 October 2011

> Not Just A Blog

HOlla Peeps,

Special entry untuk bulan October.. SO boleh juga kata entry untuk 
SAYONARA SEPTEMBER, HELLO OCTOBER!!! (",)



Dengan bermulanya October, harap bilangan pembaca Saiazuan Blog makin bertambah insyaAllah dan aku berjanji akan berusaha memperbaiki dan upgrade kualiti entry-entry aku dari masa ke semasa (supaya tak ada la orang cakap blog aku semakin boring hehe)..  Entry kalini sedikit istimewa, sebab aku ditanya oleh seseorang, 


"could u explain what's mean by not just a blog??"


So another special request la (selepas entry PENINGkatan), sapa sangat yang rajin tanya tu ek? Tak lain tak bukan, Arisha (asyik Arisha je tanya, do i have skandal with Arisha??? hehe).. Tapi rasanya jawapan itu telah dijawab dengan slumber oleh Aweyn,



"saiazuan's blog is not just a blog but also very informative :)"



Hehe menarik jawapan dari Aweyn.. Bila sebut je information, should la ada sumber mana aku dapat info tu.. Ada yang tegur aku copy and paste je info tu, yes betul mostly aku copy dari sumber lain. Ada yang aku copy paste je, sebab apa? Sebab nak jaga kualiti ayat yang original tu.. So tak de la orang salah faham dengan ayat yang aku olah sendiri.. Better original words kan? Tapi ada je sedikit olahan untuk tambahakn pemahaman pembaca.. Tapi tak pe la kan, kalau ada request untuk aku olah fakta yang aku jumpa, boleh je.. 


So itu adalah point pertama yang menerangkan "not just a blog...".. Blog aku ni juga ada sedikit personal, kalau korang perasan kadang-kadang aku ada tulis kat side "p.s" tapi jarang jugak la kan aku tulis pasal personal sebab personal life aku boring je, tak ada yang menarik pun hahaha.. 


LABELS..

Kalau korang perasan dekat side kanan ada widget "LABELS" atau "SUB CATEGORIES" yang memecahkan beberapa kategori entry yang biasa aku tulis.. Ada lebih dari 10 labels selected. Dan labels yang biasanya aku tulis adalah berkenaan "INFO", "Tech Thursday", "Movie Review", "Islam is My Religion", "Fakta Auta", "My Story" dan "Komik ATWR". Bila dah balik UiTM ni, back to Student Life la, so next time entry pasal student life? Hehe


klik Like @ Saiazuan Blog FB Page Untuk Dapatkan Update Terkini Saiazuan Blog

Alright, bulan ni je dah macam-macam perubahan aku buat untuk blog ni... Dan paling utama, perubahan tempelate blog ni (selepas dikritik hebat oleh para pengkritik jemputan) terima kasih semua.. Dan aku banyak perbaiki gaya penulisan aku.. Sofar korang satisfy? Kalau tak, KRITIK lagi.. Tarikh kritikan tak pernah tutup Hehe sebab lagi banyak kritik lagi bagus..


Entry Bulan September


Bulan lepas aku berjaya membuat rekod peribadi, iaitu menerima lebih 100 komen untuk pertama kali.. Aku dapat  136 komen untuk entry ATWR Comic : #6 Raya Raya dan Raya dan 110 komen untuk entry PENINGkatan sekaligus menjadikan entry PENINGkatan entry paling popular bulan ni.. Thanks for ur time reading that entry..

Hmm ada yang request komik ATWR.. Haritu aku ada shooting satu episod, tapi dalam masa terdekat mungkin tak akan dipublishkan.. InsyaAllah akan dipublish pada minggu-minggu akan datang.. Tunggu.. 


Top Komen


Bila cakap pasal komen kan, mesti korang nak tau sapa top komentator SAIAZUAN BLOG! Penulis blog Spread away..., Syara Mohammad mengunguli carta "100 BEST COMMENTATOR" dengan bilangan komen lebih 2 kali lagi banyak dari tempat ke2 dan ke3.. Syara banyak membaca entry-entry lama blog ni dan banyak tinggalkan komen beliau di entry-entry lepas.. Tempat ke2 dan ke3 didominasi oleh pereka header ini : 

credit to Jue dan Hanie, penulis blog Let The Blog Do The Talking, Aight!

Siapa lagi kalau bukan Jue dan Hanie! Percaya atau tidak, kalau digabungkan bilangan komen diorang berdua ni, belum dapat kalahkan bilangan komen Syara! Di tangga ke4 adalah penulis blog Akue Achik, iaitu Akue Achik! Rajin dia ni komen hehe dan tangga ke5 dikongsi Arisha(Penulis blog FARRA ARISHA) dan Suha(Penulis blog sueehaa). Apa lagi? Terjah blog diorang sekarang! Siapa tau, korang mangsa komen mereka yg seterusnya...HEHE




Sejak aku aktif blogging ni an, member mula tegur "hi abang blogger" haha korang ni memang klaka la..Tau tak aku ada dapat beberapa gelaran atau nama panggilan dari pembaca blog aku? Seperti Abang Zuan, Cikgu Zuan, Lecturer Zuan, Abang Gadjet, dan Abang Kuku (mana datang nama ni?)? Haha kelaka-kelaka je nama korang bagi.. Lepas ni apa pulak ek? 

Misi aku blogging dah lama mula, tapi kalau sebelum ni tanpa tagline, kalini dengan tagline "not just a blog.." yang telah aku gunakan untuk pertama kali pada header "Happy Ramadan" yang lepas..

Eh apa misi aku blogging sebenarnya? Mesti la nak kalahkan Blog #1 Malaysia kan? Haha tak de la sangat sampai misi macaam tu, aku blog untuk tambah kenalan, share knowledge dan informasi, improve skill writing, isi masa lapang selain melepak yang tak ada faedah tu, dan dapatkan duit? Hehe mesti ada dalam hati nak dapatkan sikit duit poket bila dah blogging ni..


So sebagai konklusi, "not just a blog" adalah tagline atau moto yang aku cuba capai, iaitu cuba keluar dari kumpulan blog-blog biasa, aku cuba jadikan "saiazuan blog" satu blog yang lain dari yang lain. Tapi adakaha saiazuan blog lain dari yang lain? You guys decide it.. Happy Blogging dan Enjoy Weekend korang.. (",)


-zuan-
p.s : bajet kewangan perlu gak bila jadi student ni, sebab parent kita takkan sentiasa ada untuk support kewangan kita, apatah lagi pinjaman seperti PTPTN dan Yayasan Negeri yamg takkan aku guna semuanya sebab aku akan simpan sikit dalam ASB 

67 comments:

  1. semangat bulan oktober ni..:D
    gudluck bro..(^^,)

    ReplyDelete
  2. makin byk la lps ni.
    gud luck zuan.
    will support u :D

    gud job utk entry2 bulan lepas. semuanya menarik + tmbahkan ilmu.

    btw, happy weekend and salam oktober ;)

    ReplyDelete
  3. Selamat Berjaya bro! Da popular jgn lupakan kitorang hehehehe

    ReplyDelete
  4. wow!! sy baru jer ekot update blog saiazuan.. walaupun entri pjg tak bosan pulak sy membacanya.. sbb sy ni tak rajin sgt nak bc pjg lebar.. kdg2 jak depends pa entri die.. so mmg blog saiazuan ada kualiti sendiri.. gud job!!

    ReplyDelete
  5. semangat!!! semangat!!! semangat!!! yeahhhhh mcm 2 lah baru cikgu zuan ;)

    ReplyDelete
  6. Anonymous1/10/11 00:37

    all the bestt!! wah! meriah la belog ni nanti! hohoooo! tumpang 4 kaki! :)

    ReplyDelete
  7. selamat menjadikan blog mnjadi terbaik ya.. :)

    ReplyDelete
  8. yup! memang not just a blog. tu saya rajin singgah tu. haha. =)

    ReplyDelete
  9. kau rajin blogging.
    siap buat review untuk bulan september lagi..

    Arisha rajin tanya, soalan dia bagi kita idea...bagus dia tu.

    dia pun ada tanya pasal piloting.

    aku dah buat entry tu.
    simpan dalam draft.

    happy blogging bro.

    ReplyDelete
  10. september --> bulan ayu mengenali blog zuan.

    mantap la zuan .menghargai peminat2 nya.hehe..

    semoga niat baik itu tercapai :)

    ReplyDelete
  11. wah..nice nice...terbaik la wan..:)

    ReplyDelete
  12. bagus entri zuan..dr entri zuan juga shida tertarik nk masuk blog ni dan akan masuk selalu ;)

    ReplyDelete
  13. wah wah semakin hari semakin bagus !! hehe nice ^^

    ReplyDelete
  14. macam2 ada kat blog ko ni ea adik :)

    ReplyDelete
  15. Semoga october lebih ramai yang mengomen entry anda..hik3x..

    ReplyDelete
  16. Wah! hebatlah bro.. cayalah! semoga terus sukses.. ;)


    MySuaraBlog: Pekerja Yang Dah Tua Kerepot

    ReplyDelete
  17. Hepi blogging baru la best.. Nway, keep it up bro.. Mmg ada kelainan ko punya blog nie...

    ReplyDelete
  18. cayyook!!!! hehehe bngga kwnku sorg nie retis! :D

    ReplyDelete
  19. bukan nak bodek, tapi mmg "not just a blog.."

    ;}

    ReplyDelete
  20. dont worry,,kita semua blogger kan,,so,,,gerenti support sesama bloggers

    ReplyDelete
  21. semoga brjaya bro..:P

    ReplyDelete
  22. ala bulan october. tak lama dah blog sy nk masuk umur 10 bulan. wuu, pastu setahunnn. wuuu, dah tua. hehe. em tp yg penting peningkatan kan. blog zuan dah best dah, mana ada boring :) cuma dulu yg pasal comic tu..so namee xtau nk comment apa. :D sbb i dont really into comics :')

    ReplyDelete
  23. Kenal blog ni dari Jue and Hani. Kisah cinta diorang tu...hahaaa...tapi time tu belum belum berani nak tegur. Lepas zuan komen kat blog baru berani nak tegur balik.

    Hahahahaa...yea I'm really that shy to people >.<

    ReplyDelete
  24. Oh anyway, mmg semangat nak melukis tu datang dari anime. Hehe... ^^

    ReplyDelete
  25. zaizuan makin femes nih :D

    ReplyDelete
  26. rendam kepala dalam maggi lepas tu mesti entri kau tetiba jadik lagi best . cuba ahh weh , macam betul je dak ? haaaha

    ReplyDelete
  27. Salam Oktober.. :)

    lpas bca entri ni trus tak tau nak tulis apa.. huhu..

    anyway, thank u and keep on writing.. ^^

    p/s :I do agree with ur tagline.. :D

    ReplyDelete
  28. semua ok cuma masa sahaja yg menetukan arah tuju blog ini dan tiada mustahil mampu ke ranking yg di buru...:)

    ReplyDelete
  29. Slps prubahan yg ko buat lst time mmg byk juga pningkatan aku tgk. Jumlah pengkomen byk, reader (lg byk kot hihi) etc

    Siapa x risau org akn boring ngan blog kita kan. Aku hr2 fikir sama ngan hanie hahaha. Mmg betul tu blog kita & sukati kita, tp tanpa reader, komentar, follower - sapa lah kita kan. Diaorg umpama wartawan beb, x kira dr company bsr atau kecik - stiap pdgn mesti diambil kira cuma jgn smpi kita goyah ngan pdirian kita

    Psst; gilos la kitaorg top pengkomen hahaha seyes magic! Hahaha. Weh thx tau sbb slalu link kitaorg =) x tbls

    ReplyDelete
  30. memang ada PENINGkatan,,, haha teruskan bro

    ReplyDelete
  31. wah!! panjang cerita...

    apa pon good luck yea zuan...suka lawat sini..macam macam ada :D

    p/s jangan cakap 'personal life aku boring'..apa yang berlaku dalam hidup kita akan jadi 1 pengalaman yang berharga :)

    ReplyDelete
  32. b;log ini aku opercaya bolehhh pergi lebih jauh lagi pasal aku suka idea ko setiap kali ko tulis ... lagi pun blog ko ni kemas senang nak baca...


    Tahniahhh dan terus meneruss mencari sesuatu yang terbaik untuk kita semua

    Maaf lama tak ziarah kamu semua….
    Jom Terjah entry terbaru ??
    stesen minyak dan petrol pilihan anda

    ReplyDelete
  33. Da mcm ahli politik pom ado blog ni.. Hehehe..

    ReplyDelete
  34. gud job zuan...happy october:)

    ReplyDelete
  35. wahhhhhhhhhh untung laaaaaaaaaaa ;p

    ReplyDelete
  36. Anonymous1/10/11 16:42

    wah.impressed! ^^

    ReplyDelete
  37. Anonymous1/10/11 17:12

    caiyok..

    ReplyDelete
  38. menarik jugak headline "not just a blog" tue..
    lpas nie makin best lah blog kamu nie...
    da tak sabar nk tunggu komik ATWR..(^__^)

    ReplyDelete
  39. i do some request to u cause i wanna know how smart a blogger explain the topic that i gave. :) arisha suka bertanya dan alhamdulillah apa yg arisha tanya bakalan ada orang yg menjawabnya..hehe.

    btw, not just a blog is not just a blog, but it contents many beneficial infos, stories, current issues, and maybe one of ur interest is the technology one. betul kan macam tu? so, this is very cool blog. macam2 ada dalam blog ini..i could be happy if u can write many more stories if u don't mind to share with us! :)

    teruskan menulis, teruskan blogging dan moga jumlah followers dan pembaca setia bertambah.

    mostly, pembaca mahukan kelainan dan perbezaan dalam setiap entri. i thought i should pertingkatkan contents dan entri yg menarik di blog arisha! should i? iyalah.

    happy blogging and happy weekend..

    p/s: berjimat slalu jika zuan trlalu boros dalam sesuatu hal..hehe.

    ReplyDelete
  40. waaaaaa
    ni rumusan ehh
    bagus laaa
    heheheeh
    go2! =]

    ReplyDelete
  41. azam oktober nk lebih mase nan belog jugak,..heee

    ReplyDelete
  42. nice blog..terus menulis bro

    ReplyDelete
  43. cool bro. aku sendiri dah ketandusan idea dan jugak internet yang ciput, sobs. huhu T__T

    ReplyDelete
  44. p/s: 20 ke-atas. that was my first impression on u urself. hha.

    ReplyDelete
  45. Anonymous1/10/11 22:11

    go go zuan,suka lepak kat sini wooo

    ReplyDelete
  46. selamat menjadi blogger yg hebak..aku nak jugak...harus ada peningkatan..:D

    ReplyDelete
  47. yer la.... kena cipta blog yang lain dr yang lain..

    ReplyDelete
  48. pengenalan habius pasal blog..lepas ni takde org tanye dh kot

    ReplyDelete
  49. ni yang jeles ni sebab dapat banyak komen..hehe

    ReplyDelete
  50. keh3. tp sy mcm rindu lak dgn header zuan yg mcm2 tuh.

    ReplyDelete
  51. wow dah dpt semangat OKTOBER nih.. bagusla zuan..tambah2 plak bab DUIT kena save as a student tu.. mmg penting kena pndai berjimat :)








    luv,
    cik ana.

    ReplyDelete
  52. wah hebat..more than 100 comments tuu :) congrats..

    ReplyDelete
  53. zuan,

    ada orang nama blog I kat sini. =D

    Maaf... tapi terlebih dahulu, terima kasih. lepas ni, mungkin ranking tu akan jatuh menjunam zuan. atas sebab-sebab yang tak tau I nak kata mcm mane.

    doakan jer, Syara akan terus menulis. just, if suddenly I'm gone, from this world of blog, jgn dicari mane Syara pergi. okay?


    zuan, careful with spelling error, either in English or Malay. Typo error banyak sangat, annoying. sorry.

    ReplyDelete
  54. i just would like to smile here after reading this long entry hehe. nothing to comment but wishing u all the success there is in blogging :)

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...