Wednesday, 8 June 2011

> Apa Korang Nk Buat Kalau Korang Kaya?

HOlla Bloggers,

Di suatu hari yang dingin (kipas tertala ke arah aq sorang je) aq duduk seorang diri terfikir sesuatu... Jika aq seorang kaya, apa aq nak buat.. hurm... Sebenarnya, aq takut nak jadi orang kaya, aq takut dilabel seorang yang kedekut, tamak dan sombong..

Aq takut jika aq kaya, aq akan banyak membazir dengan membeli kereta-kereta mewah, tanpa memikirkan kepada mereka yang hanya berjalan kaki

Aq takut terlalu hidup senang hingga lupa pada anak-anak yatim yang memerlukan bantuan aq..

Aq takut untuk duduk di rumah besar kerana aq takut aq akan lupa akan mereka yang duduk di bawah jambatan..

Aq takut untuk makan makanan mewah-mewah kerana pasti aq akan lupa akan mereka yang hanya mampu mengemis untuk makan...

Aq takut jika aq terlalu leka dengan hiburan, maklumlah orang kaya, hiburan akan lebih senang dicari, dan aq akan leka dengan duniawi tanpa teringat akan akan akhirat dan menjaga ibadat..

Aq takut untuk pakai pakaian mahal-mahal kerana pasti akan lupa akan mereka yang memakai pakaian yang koyak rabak..

Aq takut terlalu selesa di rumah yang besar dan kaki aq menjadi malas untuk ke rumah ibadah, kaki aq akan malas untuk menunaikan haji dan umrah...

Aq harap jika aq kaya suatu hari nanti, aq tidak lupa akan apa yang aq tulis hari ni sebab banyak yang kita akan lupa apabila kita kaya (atau boleh dikatakan hidup senang dengan kemewahan) nanti..


-zuan-
p.s ada tips nk kurangkan sakit kepala x?

12 comments:

  1. pendek kata,
    kaya bisa membuatkn seseorang itu lalai dan lupa diri

    ReplyDelete
  2. Aweyn :

    hehe yups.. betul miss aweyn.. ;)

    ReplyDelete
  3. kalau takut jd kaya, bile ko dah keje nanti separuh gaji ko bg kat aku.. :)

    ReplyDelete
  4. klau aku kaye aku nak beli keamanan, bole gitu heheeee

    ReplyDelete
  5. kalo kaye nk g ireland pstu kawen ngan nicky byrne
    perghh~

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah zuan, bagus, biarpun dah kaya kelak,jgn lupa pd yg berhak k..kaya tu ujian sbnarnya..ujian dsbalik nikmat..bgus ada kesedaran macam tu..syukurlah



    Konspirasi Dunia- Tree of Life(WADi)

    ReplyDelete
  7. tersentak dari lamunan nk kaya..
    adew bek nye tros bersederhana kan..

    ReplyDelete
  8. kaya saya ada duit lebey nak beli kete kat ayah

    ;D

    ReplyDelete
  9. Saya memilih untuk tidak kaya.

    ReplyDelete
  10. saya memilih untuk menjadi sangat kaya dan akan bagi kesenangan kepada family.. Dan wujudkan peluang pekerjaan untuk orang melayu.. terlalu banyak mengangur kawan2 ku..

    My recent post Hack Pensil

    ReplyDelete
  11. yups slalu headache.. hurm..

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...