Thursday 10 November 2011

> Tech Thursday : QR Code

HOlla Peeps,


Pasti ramai yang sudah biasa dengan QR-Code kan? Eh tak tau? Alright QR Code atau secara asasnya Quick Response, sudah menjadi perkara biasa di Negara Matahari Terbit, dan kebanyakkan smartphone di sana sudah mempunyai aplikasi yang boleh membaca kod sebegini. 

QR code ini menukar URL, vCards atau apa bentuk text kepada pixels segi empat (two-dimensional code) yang korang boleh scan atau imbas menggunakan smartphone anda tanpa perlu menaip apa-apa. 

QR Code Saiazuan Blog

Cuba scan code diatas, dan ia akan membawa anda ke blog ini, cool bukan (huh tak cool?)??? Tak perlukan asas pengaturcaraan atau knowledge komputer yang tinggi untuk membuat QR Code ini.. Macam mana nak buat? Anda boleh dapatkan QR Code blog anda dengan ke sini (QR-Code Generator) dan masukkan url, phone number, sms atau  text di dalam kotak 'content' yang disediakan.

Untuk pengetahuan anda QR ni banyak digunakan untuk pengiklanan, flyer, poster, jemputan, kupon dan sebagainya.. Jom layan video di bawah untu anda lebih memahami QR Code.  



Jadi pada mereka yang masih belum mempunyai smartphone yang mampu scan QR code, cepat dapatkan sebuah kerana ia memudahkan hari anda. 




Ops, pada yang belum perasan akan beberapa perubahan kecil pada blog ni, aku telah meletakkan QR Code pada header, dan menambah tab (pages) SB Works yang memaparkan koleksi-koleksi header, komik yang aku buat.. Dari masa ke semasa, tab (pages) akan ditambah..


-zuan-
p.s : banyak gadget-gadget idaman yang belum mampu aku miliki seperti ipad, galaxy s, kamera lumix, headphone beats, jam led, dan kereta golf gti (eh bukan gadjet tu) 

38 comments:

  1. tapi....duet tak da nak beli smart phone. =P
    zuan belanja ek? ok thanks! :D

    ReplyDelete
  2. dkna pakai fon 3310i jer...hahaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  3. nokia sy da pndai da..hehe

    ReplyDelete
  4. alamak ! mmpu ke ? insyaallah~

    ReplyDelete
  5. owh. ptut la kotak pati prune brands sya ada kod 2. sya pon plik, slalunya gna bar kod je. ttba dia jd petak. bla bca blog awk, bru tau. hee~ thanks ek! :D great info.

    ReplyDelete
  6. erk.. aku mcm faham apa tu QR code.. tapi,, bab penggunaan yang menyenangkan hari aku... macam tak berapa faham pulak.. apa kaitan dgn hidup aku.. ? wondering.. nak tau..aku ada rugi apa2 ke ni =.='' haha!

    btw.. nohhhaiiii... mau boley mintak.. golf gti.. aku pon mau :D

    ReplyDelete
  7. Nice info.. AKu pun baru perasan benda nie.. Tapi aku tak guna semat fon...

    ReplyDelete
  8. okay fine aku lambat ,hahahahaha! henpon aku murah tak ley nak scan code tu,hahaha! kamera lumix aku dah ada,tapi aku nak lumix yg baru gak la..

    ReplyDelete
  9. aq pun masih blur2 lagi pasal ni...heee~

    ReplyDelete
  10. ak pki fon cap cikai je huk3..

    ReplyDelete
  11. kereta golf gti?
    hahhahaa


    heeeee..peh..unik gak kod tu
    kekeke
    boleh cube ni nnti =]

    ReplyDelete
  12. Technologies.. Always improve every year make your day become more easier...

    Just for your info, If you own a blog and want to get the Treasures (Samsung Galaxy Ace dan RM 1,000) from Streetdirectory, please make sure you won’t miss this opportunity

    It's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/
    Thank you very much for your attention

    ReplyDelete
  13. angguk2 geleng2 iyakan ajalah although i don't really know about this..haha. but then, it's cool, very COOL! :)

    inshaAllah one fine day you can own the gadgets that you want too :')

    ReplyDelete
  14. yes!! phone aku bukan smartphoen tp ada app utk scan this QR code. cool kan.

    dan aku mmg perasan ko nye tab pages. baru je godek godek tadi.

    ReplyDelete
  15. baru je tau pasal qr code ni. sempoi jugak ye. letak kat tempat2 unik macam dalam video tu.

    pergh banyak gadget idaman! nak jugakk! haha.

    ReplyDelete
  16. em.. tp function sebenar kod ni untuk ape ek?
    still xnmpak lagi gunanya..

    ReplyDelete
  17. asal aku teringat kisah ko ngan jue aku gelak tekekeh kekeh. apsal la yg kopun terlayan asso mintak kacang tu.. hahahahahahaha

    ReplyDelete
  18. zaman dah moden :)

    _________________________
    I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://e.exps.me

    ReplyDelete
  19. Wah aku perasan QR code ni malam tadi.Masa singgah and drop comment dekat entei ww kau.Canggih noh.Sponsorkan aku satu smartphone boleh.Aku tak mampu lagi nak beli ni.haha

    ReplyDelete
  20. salam perkenalan.. time kasih singgah blog nurul aka siezuka.. ;)

    ReplyDelete
  21. wow gila la. tp hp yg canggih jela yg boleh scan kan ?? nk try juga lah !! :D

    ReplyDelete
  22. Canggihnya teknologi sekarang.. :-p

    ReplyDelete
  23. fuyo dh maju zuan :) nk try buat jgkla.

    ReplyDelete
  24. Huiiyoo. Dian plak noob ha T.T
    Skrg online gunee bb pon,blurr nye semacam. Hihi. Explain lg kt dian thru fb boleh?

    ReplyDelete
  25. gune hp touch2 pun xlepas ag..hehe

    ReplyDelete
  26. blog bro guna scan mata je ni hahaaaa

    ReplyDelete
  27. yes yes tahu pasal ni . tak ketinggalan .

    kehkehkeh (^_^)

    ReplyDelete
  28. hehe, guna tab aku boleh buat :p

    ReplyDelete
  29. i know this start from blackberry, than jadi worldwide must have code.

    ReplyDelete
  30. leh wat untuk enovel aku ni, awesome

    :D

    ReplyDelete
  31. QR code....QR code...

    sama la...belum tercapai lagi hasrat nak mempunyai gadget yg diingini. huhu

    ReplyDelete
  32. bab nset tu yg susah..pkai yg cikai2 je..hohoho..tp bes r...senang...

    ReplyDelete
  33. this code dah mcm satu trend. ko p mn2 iklan nye banner mesti ada..aku mula la suka nak p scan hahaha

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...