Saturday, 26 November 2011

> Jom Berhijrah!

HOlla Peeps,


Terbaca entry daripada "CTK : Bersedia berdepan 1 Muharram 1433H ?" dan "Onie : Awal muharam(Maal Hijrah)" membuatkan aku tertarik untuk membuat entry mengenai Awal Muharram ataupun Maal Hijrah yang akan kita sambut pada esok hari (27/11/11 bersamaan 1 Muharram 1433 Hijrah) insyaAllah. 


Salam Maal Hijrah Kepada Semua


Bagi yang non-muslim dan untuk mengingati yang lain, sambutan Maal Hijrah ini adalah untuk menandakan peristiwa penting dalam dalam Sejarah Islam, iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W. dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam serta merupakan hari pertama dan tahun baru bagi Takwim Hijrah. (sumber) Ia juga merupakan hari keagamaan dimana umat Islam mengadakan solat sunat di masjid-masjid. 


Berikut adalah Doa Akhir Tahun dan Doa Awal Tahun : 

# Doa Akhir Tahun : Dibaca Selepas Solat Asar

# Doa Awal Tahun : Dibaca Selepas Solat Maghrib

Kalau New Year orang tanya "Apa azam kau tahun ni?", Maal Hijrah pula? Apa pengorbanan anda tahun ini dan apa yang anda sanggup berkorban untuk tahun hadapan? 

Pada wanita-wanita di luar sana, harap anda berhijrah dari segi penampilan dan pemakaian, cukup-cukup lah menyiksa mata si lelaki yang begitu lemah iman mereka dengan memakai pakaian yang ketatnyeee~ (Rujuk entry pagi tadi)

Selamat Beramal..


-zuan-
p.s : insyaAllah esok ada ceramah agama di UiTM arau mengenai Maal Hijrah, tak pasti boleh di sertai oleh orang luar atau tidak..
terima kasih kepada Rosalia Huda, penulis blog ..The End Of The Story..;), atas review anda mengenai saiazuan blog.. trima kasih banyak-banyak! Apa lagi, jOm serbu blog beliau!!! (",)  

46 comments:

  1. salam maal hijrah zuan :)

    ReplyDelete
  2. thankzz broo :)
    apa perngorbanan kau :) hehe

    ReplyDelete
  3. zuan, salam maal hijrah ya :D

    ReplyDelete
  4. CK berazam mahu lebih matang dlm khidupan :)

    ReplyDelete
  5. semoga lebih baik dari sebelumnya, salam maal hijrah untuk kebaikkan..yang ketat2 tu tinggalkan je la yekk

    ReplyDelete
  6. hijrah minda itu paling penting untuk ke arah perubahan fizikal dan attitude..

    ReplyDelete
  7. salam maal hijrah zuan..:)

    ReplyDelete
  8. abg , jom puasa ramai-ramai esok :)

    SALAM MAAL HIJRAH ;

    ReplyDelete
  9. hijrahkan minda kita kepada kesyukuran...:)

    ReplyDelete
  10. salam maal hijrah in advance zuan! perbaiki segala mentaliti diri dan lakukan penghijrahan dalam setiap perkara! :))

    ReplyDelete
  11. berhijrah jom..dari negatif ke positif

    ReplyDelete
  12. selamat tahun baru.. ya mari berhijrah daripada yng kurang bagus kepada yg lebih bagus...

    ReplyDelete
  13. salam maal hijrahh...sama2 kte berhijrah ke arah yg lebih baik...:))

    ReplyDelete
  14. selamat tahun baru!...semoga perbuatan kurang baik di tahun lepas menjadi sejarah untuk panduan kepada yg lebik baik.

    mulakan azam baru, langkah baru, hidup baru. errmm mungkin juga gf baru.opss!!!!..

    ReplyDelete
  15. Salam maal hijrah. sama2lah kita berubah ke arah kebaikan. insyAllah :)

    ReplyDelete
  16. berhijrah untuk jadi lebih baik

    ReplyDelete
  17. tahun bru ni aku berazam jd lebih baik..

    ReplyDelete
  18. Salam Maal Hijrah dan selamat beramal bro.. :D

    ReplyDelete
  19. salam maal hijrah zuan..
    semoga kita jadi lebih baik..
    ape azam anda?

    ReplyDelete
  20. salam maal hijrah :) kat egypt semalam sebab kitorg calendar lain dgn malaysia. hard to explain how but the moon says it all :)

    ReplyDelete
  21. salam maal hijrah zuan, let's hijrah sama-sama :P

    ReplyDelete
  22. zuan..Ck tumpang tag zuan kat entry nie
    http://nurais-luahanhati.blogspot.com/2011/11/selamat-tahun-baru.html

    ReplyDelete
  23. Yup!Mari berhijrah ke arah sesuatu yang lebih baik dan lebih baik dari sebelumnya..

    ReplyDelete
  24. jom berhijrah

    ase len je

    sume blog post mende sme hehehe

    tp bile da msk taun br

    sume wat perangai lek hehe

    ReplyDelete
  25. alhamdulillah.. salam maal hijrah~

    semoga meraih kejayaan demi kejayaan tahun baru ini..

    ;)

    ReplyDelete
  26. salam maalhijrah saiazuan ^_^

    ReplyDelete
  27. salam maal hijrah. :]

    ReplyDelete
  28. salam maal hijrah zuan..:)


    p/s: nama sapa lah kan kat atas tu..thank you zuan

    ReplyDelete
  29. salam maal hijrah zuan..

    moga kite semua jadi lebih baik dr yg sebelumnye..amin

    ReplyDelete
  30. selamat tahun baru zuan :)

    ReplyDelete
  31. smoga azam zuan tercapai...salam maal hijrah :D


    p/s : thank :)

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...