Saturday, 5 November 2011

> Selamat Hari Raya Aidiladha

HOlla Peeps,


Hari Raya Aidiladha ('Eid Ul-Adha atau Raya Haji) disambut pada hari ke 10, 11, 12 dan 13 pada bulan Zulhijjah setiap tahun. Raya Haji adalah perayaan yang unik kerana ia adalah hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya, Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah S.W.T.





Hari Raya Aidiladha dalam hadis (diambil dari wiki) :

  • Berdasarkan kepada hadis (terjemahan) yang diriwayatkan oleh Abu Daud daripada Anas r.a, yang bermaksud: "Rasulullah SAW datang ke Madinah, sedangkan mereka sedang sibuk bergembira selama dua hari. Maka Rasulullah SAW bertanya: Hari apakah yang dua hari ini? Mereka menjawab: Kami biasa bergembira selama dua hari pada zaman Jahiliah: Kemudian Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Allah SWT telah menggantikannya dengan hari yang lebih baik daripada dua hari itu bagi kamu iaitu Aidilfitri dan Aidiladha." (Diriwayatkan Imam Abu Daud dan an-Nasai daripada Anas)
  • Berdasarkan kepada hadis (terjemahan) “Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan reda akan ibadat korban yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat At-Tirmizi)
  • Berdasarkan sebuah hadis (terjemahan) yang telah diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dan Al-Hakim yang bermaksud: "Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai Allah daripada menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada hari kiamat dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih."
  • Berdasarkan sebuah hadis (terjemahan) Ibnu Abbas dan Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a:
Diriwayatkan daripada Ibnu Juraij katanya: Aku telah diberitahu oleh Ata' daripada Ibnu Abbas dan Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a kedua-duanya berkata: Tidak ada azan bagi sembahyang Hari Raya Fitrah (Aidilfitri) dan sembahyang Hari Raya Korban (Aidiladha). Selepas beberapa ketika aku bertanya Ata' tentang perkara tersebut: Lantas dia menjawab dengan berkata: Aku telah diberitahu oleh Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a bahawa: Tidak ada azan bagi sembahyang Hari Raya Fitrah (Aidilfitri), baik ketika imam keluar atau sesudahnya. Juga tiada iqamat atau apa-apa pun.


Selamat Hari Raya Aidiladha
kepada semua Umat Islam Seluruh Dunia
Terutamanya Pembaca Setia Saiazuan Blog (",)

ingat,
berhenti makan sebelum kenyang hehe


-zuan-
p.s : korang balik mana-mana tak cuti raya haji ni? Aku raya kat Seremban je (",) 

60 comments:

  1. Jgn ditanya soalan blk mana. Jgnnnn.

    ReplyDelete
  2. arisha baru selesai baca knowledges about this through wiki..what a coincidence..:'D

    btw, salam idul adha zuan. arisha pulang beraya di kelate..hee have a great one tomorrow! :)

    ReplyDelete
  3. slmat ari raya jugak..balik,now dh kat kg dah.^^

    ReplyDelete
  4. Salam aidiladha saiazuan hehee tak buat korban ke tahun ni.

    ReplyDelete
  5. salam aidiladha jugak..jgn naik berat bdn sudah la..hoho

    ReplyDelete
  6. Selamat Hari Raya Aidil Adha wey.
    lama aku tak singgah blog kau.
    bnyak busy woo.
    sekarang dah free.
    heheh.

    ReplyDelete
  7. Selamat Hari Raya Aidiladha dan selamat menjalankan ibadah korban.. :D

    ReplyDelete
  8. Nice input btw.Salam Aidiladha Zuan.Moga amalan kita diterima olehNya.Raya elok-elok ya :)

    ReplyDelete
  9. salam aidiladha zuan. :)

    ReplyDelete
  10. Selamat Hari Raya Aidil Adha :)

    ReplyDelete
  11. Selamat hari raya aidil adha :)

    ReplyDelete
  12. Salam Aidil Adha.
    tolong sembelih ke..? :-)

    ReplyDelete
  13. Selamat Hari Raya zuan :)

    Kte raya kt Jelebu je :P

    ReplyDelete
  14. selamat menyambut hariraya aidiladha juga buat azuan....
    mummy pun ada buat qurban tahun ni....

    ReplyDelete
  15. selamat hari raya aidiladha jgk :)

    ReplyDelete
  16. salam aidiladha.
    nanti bagi daging sikit.

    ReplyDelete
  17. salam aidiladha zuan.
    ad di perak sda. :D

    ReplyDelete
  18. selamat hari raya aidiladha zuan! ^^

    ReplyDelete
  19. selamat hari raya aidiladha :)))

    ReplyDelete
  20. selamt hari raya aidiladha zuan..smoga ceria2 selalu..

    ReplyDelete
  21. selamat hari raya adiladha juge, ade mase datang dungu yer, kite same2 korban..ekeke

    ReplyDelete
  22. tak pernah tengok orang sembelih lembu. tak sanggup. hehe.

    ReplyDelete
  23. eh lupa pulak. salam aidiladha. =)

    ReplyDelete
  24. salam aidil adha jugakk..

    kau nak taw esok aku raye katne? kat skolah adek aku hokey..sebagai balasan die tak dapat cuti raye..cheh

    ReplyDelete
  25. selamat hari raya... i balik shah alam.. :)

    ReplyDelete
  26. Anonymous6/11/11 10:56

    Selamat hari raye aidiladha to zuan too. Huu raye ni keje :( tsk tsk.

    ReplyDelete
  27. Anonymous6/11/11 10:58

    Ehhh not anon tau. Dian td wish. hehe

    ReplyDelete
  28. Selamat Hari Raya Aidiladha daripada Hans

    ReplyDelete
  29. hepi raya2 tu u too..haha

    ReplyDelete
  30. selamat hari raya my dear fren :)

    ReplyDelete
  31. slmt hr rya aidil adha hehehehe

    ReplyDelete
  32. selamat hari raya.. hehehe

    ReplyDelete
  33. raye kat johor je! haha


    selamat hari raye. =)

    ReplyDelete
  34. salam aidiladha zuan

    psssttt..lusa dkna naik flight balik kl..tak layan jem :D

    ReplyDelete
  35. salam aidilfitri dari nad sekeluarga..:)

    ReplyDelete
  36. i balik my hometown!!! yahooo!!! gumbira rasa hati!!

    ReplyDelete
  37. selamat hari raya jugak saiazuan..

    ReplyDelete
  38. ct xbalik kg pOn...
    nice lessOn :)

    SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA GAK :D

    ReplyDelete
  39. ambil entry ini sebagai pengatahuan yang bijak..

    ReplyDelete
  40. salam aidiladha syaz1..ehehe :)

    sy pun xblik, stay sabah sj..huhu

    ReplyDelete
  41. Salam Aidil Adha kembali buat Saiazuan...

    ReplyDelete
  42. salam aidil adha buat zuan jugak..
    terime kasih selalu singgah blog cik ana..maaf lama x singgah..busy skit lately =)






    luv,
    cik ana

    ReplyDelete
  43. raya kat kl je la. nak beli tiket balik sabah da lambat. huhu

    ReplyDelete
  44. selamat hari raya aidiladha :)

    ReplyDelete
  45. selamat hari raya aidiladha..ko solat raya kat ne?

    ReplyDelete
  46. selamat hari raya syg :)

    ReplyDelete
  47. Dear Zuan,

    I raya Seremban jugak. Kejap jer lah..

    Today nak balik Shah Alam semula. Tak best betul!

    Yelah tu makan beringat... Macam I percaya! Mesti u MELANTAK tak ingat dunia punya. Lama tak balik rumah katakan. Buuuwweekkk!

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum


    terima kasih atas perkongsian ini. selamat hari raya aidiladha

    ReplyDelete
  49. selamat hari raya aidiladha jugak zuan :)

    ReplyDelete
  50. Lambat nya aku komen...hahahaarrr...

    tapi aku nak komen jugak.

    kekeke

    Selamat menyambut aidil adha!

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...