Sunday 20 November 2011

> Berpegang Pada Prinsip

HOlla Peeps,


Aku nak share something malam ni, ia adalah satu prinsip hidup yang dipegang oleh bekas Perdana Menteri kita Tun Dr Mahathir Mohamad, satu prisip hidup yang bagus untuk dipegang jika kita ingin menjadi seorang pemimpin yang hebat seperti dia di masa hadapan insyaAllah.



"Prinsip saya, jika nak buat sesuatu, saya tidak akan beritahu pada sesiapa pun kecuali ia betul-betul memerlukan pandangan. Ini kerana jika kita sudah berjanji tetapi tiba-tiba kita tidak dapat tunaikan maka orang akan cakap kita mungkir janji. Jadi saya tidak buat janji. Jadi kalau apa yang saya nak buat terpaksa ditangguhkan ataupun bertukar fikiran tidak mahu buat, orang tidak akan boleh mengatakan kepada saya yang saya mungkir janji. Kerana itu keputusan bersara dari jawatan Perdana Menteri itu dulu saya tidak bercerita pada orang lain. Contoh, kalau saya kata tahun depan saya hendak berhenti tetapi tidak berhenti, nanti orang sudah tidak percaya pada saya lagi. Sebab itu saya mengambil kesempatan untuk beritahu kepada semua (di hadapan semua orang secara terbuka) sebab apabila saya sudah umum begitu, saya sudah tidak boleh undur lagi dah. Dan tiada siapa pun boleh halang keputusan saya." (source)

Sangat menarik prinsip yang dipegang beliau, mampu mengelakkan janji dari dimungkiri. Ye la bukankah kita selalu mugkir janji? Kita sebagai manusia sering kali terlupa atau tidak perasan yang kita telah membuat sesuatu janji kepada beberapa pihak yang mana sering kali gagal dilaksanakan oleh kita. 


-zuan-
p.s : cerek dekat rumah sewa aku rosak, so badan aku kurang air.. adoi bergantung kat air kosong di kedai makan je.. huhu 

63 comments:

  1. jangan berjanji..buat je, bagus prinsip tu

    ReplyDelete
  2. bagus tu. pocket slalu gtu.
    nk belı ıtu ını dok heboh kat orang.
    tp bila xleh buat, memang org start pandang serong.
    'pocket kater nk joın marathon?
    ıyer sangat lah tu'

    sop pas nı marı kıta keep ıt to ourself. umph!

    ReplyDelete
  3. jgn berjnji jika kta xdpt nak tunaikan..
    sgt tpukul lepas bca..huhu

    ReplyDelete
  4. betul2..jgn janji tinggal jnji..heheee..

    ReplyDelete
  5. bagus la dia..patot la rmai suka ..akan ku ikot prinsip itu :D

    ReplyDelete
  6. prinsip org hebat.sgt2 patut dicontohi~

    ReplyDelete
  7. prinsip sangat bagus,kalau kita berjanji kena tepati :)

    ReplyDelete
  8. kalau nak berjanji ni kena la tepati...kalau tak ditepati nanti kita akan dikatakan mungkir janji...

    jangan senang2 nak berjanji..:)

    ReplyDelete
  9. prinsip drpd seorang pemimpin lagenda. :) wajar dicontohi.

    ReplyDelete
  10. aku admire beliau dari dulu lagi :D

    beliau ada ingatan yg ckup stail!!

    + pemikiran jarak jauh yg superb!

    .. owh,, prinsip yg bagus..

    aku suka ja pkai ayat insyaAllah :)

    ReplyDelete
  11. jaga kesihatan bro..ekau tu ramai orang sayang..haha

    ReplyDelete
  12. ade lg ke gune cerek zaman skng ni?

    lame xsebut "cerek"

    ReplyDelete
  13. very nice principle. respect him all the way!

    ReplyDelete
  14. yes,definitely true. :)

    ReplyDelete
  15. Sebab itu saya adore gila dengan cara dia berfikir.Dia maju 10 langkah ke hadapan berbanding dengan kita dan seorang yang berprinsip.Memang patut dicontohi.Kalau Bekas perdana Menteri kita seorang yang berprinsip Rasulullah saw lagi hebatkan? :)

    ReplyDelete
  16. Respect Che Det
    Omg uols pangey cerek????
    Curlastt

    ReplyDelete
  17. prinsip yg wajar d contohi pemimpin b'kaliber. :D

    ReplyDelete
  18. banyak2 pemimpin.. aku suka Tun Dr Mahathir Mohamad :))

    ReplyDelete
  19. prinsip hidupnya bagus, this is why i adore him so much..beliau juga seorang pemimpin negara yang hebat, malah bisa mencipta sesuatu yang menarik dipandang rakyat malaysia!

    berjanji, jika tidak ditepati, apa hasil yang dapat ditonjolkan? :O hmm and that's why everything we gonna do haruslah mempunyai many plans and discussions, so that ianya bisa terwujud! :))

    ReplyDelete
  20. aku adore sgt dia.
    serba boleh kankan.
    betul weh.prinsip kena diam je.

    err,dapat kan cerek baru.
    kurang air nanti kulit tak lawa.
    haha

    ReplyDelete
  21. orang mlyu skung senang je wat janji..tapi xtahu hukum berjanji tu cam ne.

    P/s : mesin air RO water tu xde ke???

    ReplyDelete
  22. Tun Mahathir seorang pemimpin yg sgt tegas...byk perubahan yg beliau dah buat kt negara kita Malaysia. Beliau berani mempertahankan hak melayu...

    ReplyDelete
  23. betul.sebab janji tu harus ditepati.
    ini barulah betul-betul pemimpin berkaliber

    ReplyDelete
  24. nice :) bagus prinsip tu... :D

    ReplyDelete
  25. kesiannya tak da air minum huhuhuh

    ReplyDelete
  26. tun Mahathir sampai ke hari nih takdo pemimpin Malaysia yg mampu dibandingkan dgn beliau...

    ReplyDelete
  27. betul, genius acts in silence....

    ReplyDelete
  28. sukaa betul dgn dr mahathir.

    ReplyDelete
  29. kalo ade ramai pemimpin mcm die ni kat malaysia, boleh maju mcm jepun da malaysia ni..

    ReplyDelete
  30. saya sangat sukaa dan admire dengan tun...serius...tapi susah..kang kalau ckp suka dia..orang lain bangkang....orang akan cerita pasal politik laa plakk...huhuhuh

    ReplyDelete
  31. betul betul...
    itu yg patut ade pada
    pemimpi kita...
    tq ar rindu aku weh../
    hahahahahaha

    ReplyDelete
  32. Kalau tak boleh tu cakap jer tak boleh.. Lebih banyak orang memahami.. :D

    ReplyDelete
  33. Hello, how are you? I have something to show you, before it is going to be late.
    A new antivirus product.

    KASPERSKY 2012
    KASPERSKY ANTI-VIRUS (KAV)
    1PC = RM 40
    3PC = RM 60

    KASPERSKY INTERNET SECURITY (KIS)
    1PC = RM 40
    3PC = RM 70

    Any order, you can send me your interest to my email.
    mandin26[at]yahoo.com

    OR for a better process, you can go to my blog, and fill in the ORDER FORM. It is much easy because it go directly to my email.

    http://rahman-kaspersky2012.blogspot.com/

    Make sure you insert your handphone number for easy contact. THANK YOU.

    ReplyDelete
  34. entry ika yg bwu uh pown selepas minta pdpt owg.ika lbih ske mnta pdpt org sblm wat kputusan..

    ReplyDelete
  35. bgus ni,,,,thankz coz sharing ya bro,,boleh guna pakai

    ReplyDelete
  36. kalau rase xleh kota jgn wat janji..anis tkt kalo brjanji tp xleh kota..rase sbe salah..

    ReplyDelete
  37. betul ! sangat penting ini... kalau berjanji dan memungkiri... sgt berbahaya :)
    Nurrul pun selalu pegang prinsip ini..

    ReplyDelete
  38. mmg sudah lama ikuti prinsip yg beliau gunakan...amat praktikal sekali.

    ReplyDelete
  39. setiap orang harus punya prinsip dalam hidup dia, tidak kira siapa kita. prinsip tu kira maruah juga ;)

    ReplyDelete
  40. saya suka tun...eh cpt cari cerek yg baru..x elok kalau kurang mnum air..skang musim dmm =)

    ReplyDelete
  41. yup,btl tu,jangan berjanji pada yang tak pasti...hehehe....
    beli la air mineral banyak :)

    ReplyDelete
  42. sebab tue Tun Mahathir berjaya develop Malaysia..!!

    ReplyDelete
  43. nice entry der.. haha.. prinsip itu penting yer.. nia ku ada entry baru: deongengan si IBU :)

    ReplyDelete
  44. adore ngan mantan PM kite nie..die punya prinsip mmg terbaik la, tu yg bole buat negara kita maju kan

    byk jasa beliau buat nk majukan negara kita.

    semoga Allah sentiasa bg kesihatan yg baik kpd beliau ^^

    ReplyDelete
  45. bagus prinsip dia. tak payah bagitau sesiapa. jadi takda yang sakit hati. =)

    ReplyDelete
  46. hidup perlu ade prinsip :)

    ReplyDelete
  47. kata pada yang aku rasa,berkata pada yang perlu,janji perlu tepati,jangan suka main belasah saja..

    *bagus ,prinsip mesti ada..kan3 bro??

    ReplyDelete
  48. eh sama la dgn prinsip aku. *tetiba :)

    ReplyDelete
  49. Perinsip yang betul..aku pon tak berani nak janji..kalau ada, ada la..kalau tak de..tak de la..kang senang cite..^^

    ReplyDelete
  50. i like this. gonna practice this. btw beli air mineral byk2 lar hehe

    ReplyDelete
  51. bagus! ini yg kita perlu ikut dan contohi..

    ReplyDelete
  52. kadang kadang mulut dah terbiasa berjanji.

    kalau tak mampu tunaikan, berterus terang sahaja. :)

    ReplyDelete
  53. style jugak prinsip dy doe :D

    ReplyDelete
  54. i like, simple but meaningful entry.

    ReplyDelete
  55. prinsip dia sgt simple yet mendalam. cuba nk jd mcm dia tp...hmmphh..

    ReplyDelete
  56. betul tu.. aku pun suka prinsip dia... buat je dulu, hasilnya biar orng tengok, jgn berjanji jika tidak pasti.. sebab orng lain akan menuntut.. like this entry..

    ok, sambung pelawanan masa kedua..:)

    ReplyDelete
  57. sume orang patut ade prinsip hidup yang perlu dipegang.. and hopefully its worth it to hold on it~

    ReplyDelete
  58. wowwww.

    bagossss.

    prinsip die mmg superb. macam die jugak. superb :)

    ReplyDelete
  59. IQ mahathir ni mmg tinggi sikit..byk makna kata2 dia

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...