Monday 7 November 2011

> OPKIM UiTM Perlis 2011


HOlla Peeps,

Minggu lepas, iaitu pada 28-30 October aku dan beberapa classmate di UiTM Perlis telah terpilih untuk mengikuti program OPKIM UiTM Perlis 2011, di Kampung Sungai Padang yang terletak di daerah Sanglang, dekat-dekat dengan Kuala Perlis... Program OPKIM telah dirasmikan oleh Yang Amat Berhormat Menteri Besar Perlis pada petang jumaat, bersamaan 28 Oktober 2011. 

Selepas perasmian, pelajar kemudian diserahkan kepada keluarga angkat masing-masing.. Setiap keluarga mendapt 2 anak angkat, siapa keluarga angkat aku? Nanti aku ceritakan di sini.

Sepanjang 3 hari di sana, banyak aktiviti-aktiviti bersama orang Kampung terutama Kampung Sungai Padang dijalankan.. Antaranya, ceramah oleh Prof Izzi, Aktiviti Sukaneka, Bergotong-royong, dan Berjalan keliling kampung untuk mengenali lebih dekat cara hidup orang nelayan dan petani.


Di dalam Sekolah Menengah Kebangsan Sanglang Perlis, ketika perasmian program 

Sedang menunggu nama disebut sebelum diserahkan kepada keluarga angkat masing-masing


Ceramah Prof Izzi di Sek Keb Dato Ahmad Musa memberi ceramah memfokuskan golongan belia yang tinggal di kampung untuk menuntut ilmu di menara gading
Berjalan mengelilingi kampung pada petang hari


Pernah tengok sawah padi dan laut dipisahkan oleh jalan raya?

Memang besar kampung ni, dikelilingi sawah padi

Apakah nasib mereka pada Raya Qurban?

Selepas penat berjalan mengelilingi kampung, pekena la laksa kampung, memang awesome laksa kat sini!!! 

Aktiviti Sukaneka bersama orang kampung - Lari Menggunakan Tempurung Kelapa

Aktiviti sukaneka paling cepat berakhir, cari gula dalam tepung, aku dapat #3 dalam acara ni.

Pengadil : "pakcik, acara timbang bola takraw ni untuk orang muda je.."
Pakcik : "saya ni nampak berumur sangat ke? hey, saya mampu timbang  100x kali waktu saya muda dulu la"

Aku dan classmate aku selepas sukaneka, menunggu penyampaian hadiah

"Aku dilahirkan untuk jadi Juara!" Word tu yang bermain dalam kepala aku time aku ambil hadiah ni hehe

Aku bersama keluarga angkat aku, keluarga En Roslan atau Nyan

Kitorang diminta bercerita mengenai pengalaman kitoang bersama keluarga angkat pada waktu malam.
Waktu ni, perlawanan akhir piala malaysia dimana Negeri Sembilan menentang Terengganu,
and guess what? Kawan sebelah aku tu dari Terengganu, so kitorang bertaruh la sapa yang menang malam tu, dan of cos la aku wakil dari Negeri Sembilan, Hobin Jang Hobin!

Pada petang hari sebelum berangkat pulang ke UiTM, bid farewell to keluarga angkat dan orang kampung yang lain.. InsyaAllah ada rezeki, di lain hari akan ketemu mereka lagi (",)

Warga UiTM Perlis dan beberapa orang Kampung Sungai Padang yang terlibat dengan program ni 


Program yang berlangsung selama 3 hari ni memang memenatkan, tapi banyak pengalaman menarik aku dapat dari program OPKIM ni

Apa yang aku pelajari dari program ini?
  • Mengingatkan aku dengan asal-usul kita, iaitu asalnya kita dari keluarga nelayan dan petani.
  • Mempelajari cara hidup orang kampung yang hidup besederhana.
  • Amalkan sikap tolong-menolong dan dan bergotong-royong.
  • Beramah-mesra dan jadi seorang yang ramah dengan sesiapa sahaja walaupun kita tak kenal mereka.  


Sampai sini sahaja rasanya cerita aku mengenai pengalaman aku join OPKIM, jika diberi peluang lagi, aku  nak rasa hidup Orang Asli pula (",)

-zuan-
p.s : amacam raya  korang? best? 

70 comments:

  1. bestnye!! rasa nk jadi pelajar semula. huhu...

    ReplyDelete
  2. serious! this is one experience i never had.
    ngan interaksi ngan orang kampung nyer lagi,
    ngan gi jejalan nyer lagi :D

    pocket jeles!

    ReplyDelete
  3. Tak pernah lagi pergi kampung yang ada sawah di tepi laut... Nice view...

    ReplyDelete
  4. yang sawah padi n laut uh, sangat rareee!

    ReplyDelete
  5. cantiknya permandangan kampung tu

    ReplyDelete
  6. sejuk je mata tengok sawah tu. bestnya. tak pernah pun join program macam ni.

    ReplyDelete
  7. bes siot...^^,,,hahaha..t aku nk main camtu ah ngan nenek aku..hahahaha

    ReplyDelete
  8. Dear Zuan,

    I adalah pengalaman... tapi tak lah sampai Perlis nun. Setakat kat Gemas.

    Tapi, best woo! Panjat pokok rambutan, pokok manggis... Beruk masuk kampung. kui kui kui...

    Yg paling best, bangun pagi2 air sejuk giler! just 2 days experience, but nice to be remember... =D

    Seronok kan? Fakulti I lepas ni nak buat OPKIM jugak pergi kampung org Asli. Maybe around Selangor or Negeri Sembilan. =D

    ReplyDelete
  9. best! best! best!

    xsbar nak ikut prgram mcm ni taun dpn.. hehee

    tu prof izzi hj ali ke? wuyoo..
    renung2kn dan slamt beramal.. :D

    ReplyDelete
  10. btw, thniah menang..heheh

    ReplyDelete
  11. heeeeeeeeeeeeee. thanks sebab share. kite ada p gak kampung tu. lalu je la. kitorang kat kg rama

    ReplyDelete
  12. Salam Aidil Adha Saiazuan

    tak ada yg tersangkut dgn awek kampung ke...he he..

    tahniah jadi juara...

    Wassalam

    ReplyDelete
  13. rajin ek join opkim ni suma.. cayalah!
    erhm, ek eh, siap ada prof dr. Izzi lagii.. best2.. ;)

    MySuaraBlog: Shark Night 3D Sekadar Mendebarkan

    ReplyDelete
  14. bestnya bang .
    ehh gambar2 semua cantik laa .

    yang sawah padi ngan laut tu paling lawa :))

    ReplyDelete
  15. hahah,,,seronok lah kau bro,,,aku penah rasa pengalaman camni,,masa stay dekat homestay dulu,,ingatkan just sewa tempat tinggal,,,sekali package dengan program skali,,

    ReplyDelete
  16. saizuan: study kat uitm perlis ke????

    ReplyDelete
  17. tmpt ara ta da plak program cmni..

    ReplyDelete
  18. sebab tu zaman belajar best...dah kerja belum tentu merasa...teringat saya OPKIM dulu...hihi


    best tempat awak g...kawasan bendang yang luas...cantik...

    ReplyDelete
  19. sungai padang area sanglang kn?
    ha, suasana sawah mmg cntik. siyes!
    tiap2 hari tgk sawah mmg mnyenangkan mata.

    da ad family angkat, rerajin la ziarah sbb mereka sgt ramah. ;)

    ReplyDelete
  20. these are what so called great experiences. surely many lessons you can learn along you stay there :'D seronok sangat jika mempelajari benda2 yg baru and one more time, i sure you will not hesitate to do these again! :) hehe. having fun dengan penduduk kampung memang meriah..tambahan pula, suasananya memeriahkan keadaan sekeliling dan dengan keindahan sawah padi yang boleh menyejukkan mata! emm, laksa sangat best yah? :)

    gambar ketiga terkahir itu muka zuan miripnya seperti artis indonesia :) haha

    ReplyDelete
  21. hehe syiok kn ade kluarga angkat... sy pun ade..weee!!!!

    ReplyDelete
  22. teringin nak pi opkim tapi masih belum berkesempatan lagi,cantik pemandangan tu,indahnya :)

    ReplyDelete
  23. siyesly gambar sawah n laut yg dipisahkan jalanraya tu cantik. nak tengok!

    ReplyDelete
  24. Anonymous7/11/11 16:52

    eh! cantiknya sawah!!!!!! wah! tenang je!!! untunglah dapt ke sana ade kuarga angkat yg ramah! :)

    psst! raya oke je!

    ReplyDelete
  25. seronok dapat merasa pengalaman macam tu :)

    ReplyDelete
  26. sentuhan alam memang mempunyai magis yang tersendirikan? Suka tengok view sawah padi tu.Damai sangat rasanya. :)

    ReplyDelete
  27. teringin nak p perlis.lawa kan.kan kan.

    (bila hg nak bwk weh)

    ReplyDelete
  28. teringin nk ade keluarga angkat...huhuhuu

    ReplyDelete
  29. hahah. rasa je jangan sampai jadi orang asli pulak..

    btw, aku suka sukaneka dan aku juga wakil nogori!!

    ReplyDelete
  30. weh! santek lor kampung nie!

    Hehe, adik aku ada kt UiTM Arau tu... tolong jaga dia boley? hahahaha

    ReplyDelete
  31. waaaaaa
    besnye khidmat masayrakat ni
    teringat zmn kat u
    weee

    pekena laksa nooo
    sedap2 =]

    ReplyDelete
  32. smk sanglang, dekat aarhhh dgn my kampung. hehe. best la aktviti neh. :)

    ReplyDelete
  33. wooooah! bestnyewwww program camni..

    ReplyDelete
  34. wah best kan duk kg yang ada sawah padi :)

    ReplyDelete
  35. ohsemnyaaaa :D
    seyesly aku belum pernah tgok padi dan laut dipisahkan oleh jalan raya..

    ReplyDelete
  36. gambat sgt superbbbbb ! :D

    untunglaaaa dpt g :pp

    ReplyDelete
  37. UITM PERLIS..uitm saya..uitm perlis dihatiku...haha

    ReplyDelete
  38. Anonymous7/11/11 21:50

    aku dan jue selalu amalkan yang nombo 4.

    oh ye aku suka gamba no 6. sawah padi yang ijau tu. aku tak penah jumpe sawah padi real. =(

    ReplyDelete
  39. siyesly jeles sangat.nak rase jugak macam nie.gambar sawah dengan laut tue sangat-sangat cantik! :D

    ReplyDelete
  40. uitm shah alam ad buat kat pendang kedah....8hari 7 malam..memg xternilai la...sawah,menoreh getah...best gler...rasa lebih sedar dlm kehidupan

    ReplyDelete
  41. macam best je..
    asal tak bawak saya??
    haha

    ReplyDelete
  42. prof izzi sapuurttttingggg bahh...raya aku? no komen (jokpan retis sikit)

    ReplyDelete
  43. mmg seronok kalau ramai2 begini...


    dengan sengaja telah di tag....haha!

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum

    bestnya dapat sertai program ni.awak budak uitm perlis rupanya

    ReplyDelete
  45. best la da fmly agkt...igtkn 1 kg je tlibat ngn opkim...

    ReplyDelete
  46. Anonymous8/11/11 01:23

    lama tk tgk aktiviti mcm nih hehe..

    ReplyDelete
  47. uitm perlis?so,kiranya saiazuan ni senior sy lah ek..hehe:)

    ReplyDelete
  48. perghh...best gileee...tetibe nak tukar profession plak.haha.

    ReplyDelete
  49. nak prof izzi :( haha . kita selalu p perlis . jum pekena ikan bakaq sama2 ? hehe

    ReplyDelete
  50. tetiba rindu dgn family angkat aku.. huhu..

    nk rasa g tempat org asli ? biar betul. nanti nangis. aku pernah buat entry pasal program dgn org asli.


    RPS Banun dalam kenangan

    ReplyDelete
  51. huwargh great story. lama tunggu dapat jugak tahu this story of yours

    ReplyDelete
  52. salam a.adha...bestnyeeee!

    ReplyDelete
  53. cantek pemandangan kawsan kg tue...

    ReplyDelete
  54. kg dkt ng kuala nuh depa amek..

    btw.. a'ah.. area tuh aman sikit dgn anginnya apa suma.. tp budak2 moto je lah kacau bnyk..

    btw.. lol.. gmbar sawah padi dgn laut tuh apesal lawa sgt..

    ReplyDelete
  55. jap2!! pemandangan kat sana lawa gilessssss!

    ReplyDelete
  56. wahhh bestnya. tak pernah sampai sana lagi. cuma dalam mimpi je pernah... hehehe....

    ReplyDelete
  57. bestttt dok kgggg.rse tennag ajerrrrrr

    ReplyDelete
  58. bestnya.. dulu pernah nak join opkim ni tapi tetibe rasa mls pulak.. so dah rugi kat situ..

    cantik sawah :)

    ReplyDelete
  59. wah bestnya.pengalaman dpt tgk padi sawah tu yg best tu ! :D teringinnya...

    ReplyDelete
  60. Anonymous8/11/11 15:06

    alal dalam vlog senang nak berkata kata *bajet pro vlog petama gelak memanjang.hahaha*

    ko ckp je thanks. nyanyi nyanyi sikit. nari nari sikit. dah save. post.

    ReplyDelete
  61. cantiknya background sawah padi dalam gamabr ni....nice! selamat hari raya aidiladha zuan.

    ReplyDelete
  62. teringin nk g opkim area utara ^_^

    ReplyDelete
  63. muka sedih jer nak pergi rumah mak bapak terangkat...hahhaaa

    tapi yang paling menarikgambar sawah padi tu ha..memang cantik swah kat belah utara

    ReplyDelete
  64. thankss sharing zuan.

    seronok pergi kampung orang ni . lagi pulak yang dikelilingi sawah padi. cantik pemandangannya :)

    ReplyDelete
  65. Waaaahhhh best >.< jeles...huhuuu

    Pengalaman yang awesome. Bukan senang nak cari pengalaman macam ni. Kagum dgn sawah padi dgn laut tu...fuuuh

    ReplyDelete
  66. de contact num kg neh x..??or sape2 yg sy ley hubungi..cz berminat utk buat bakti siswa kat cni...tq...

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...