Thursday 17 November 2011

Tech Thursday : Bagaimana Anda Menjawab Panggilan Telefon?

HOlla Peeps,


#justgoogleit

Okay, Tech Thursday harini nak berbincang mengenai cara anda menjawab panggilan telefon bimbit. Berdasarkan gambar diatas, yang mana satu yang biasa anda lakukan? Mengangkat bercakap di telefon bimbit menggunakan telinga kiri atau kanan?

Berdasarkan beberapa bacaan yang aku lakukan, ada pendapat (ataupun mitos) mengatakan yang menjawab telefon menggunakan telinga kanan boleh memberi kesan kepada otak anda! Sejauh mana pendapat ini boleh dibuktikan?

Ada juga mengatakan yang apabila anda membuat sesuatu panggilan, jangan meletakkan telefon terlalu dekat dengan telinga anda sehingga panggilan anda dijawab. Ini kerana ketika anda mendail sesuatu nombor, signal yang kuat digunakan oleh telefon anda (kira-kira 2watts = 33dbi [SUMBER])

Masih tidak dapat dibuktikan lagi samaada fakta atau auta perkara ini. Jadi untuk menyelamatkan otak anda. sila jawab telefon menggunakan handsfree atau jawab menggunakan telinga kiri dan jangan menggunakan telefon murah, gunakan telefon bimbit yang branded sikit (brand yang boleh dipercayai).


sumber : Use Left Ear For Mobile Phone Hoax


-zuan-
p.s : maaf kalau kebelakangan ni entry-entry aku kurang berilmu dan berinformasi, nextime aku akan cuba ketepikan soal personal dan terapkan profesionalism dalam diri aku so dengan harapan tiada lagi entry berbentuk peribadi dalam blog aku (",) terimakasih atas sokongan korang semua, aku masih berdiri harini (^_^) 

51 comments:

  1. masa ko baca komen aku ni ko berdiri ke duduk?muehehehe... handphone ni sebenarnya tak elok untuk diri kita.that's why aku letak henpon jauh-jauh and dekatkan diri dgn laptop :P

    ReplyDelete
  2. aku suh assistant aku angkatkan muahaha

    p/s : pe salahnya kalau personal? it's ur blog anyway

    :D

    ReplyDelete
  3. belah kiri ?? tak selesa laa . sebab tak dengar , tak jelas .
    kanan lagi better .

    ReplyDelete
  4. ehhhh...

    telepon mmg bhya.. tp, bab tlinga tu..

    kalau aku pkai tlinga kiri, rosak otak kiri aku, abeh nikmat aku main nombor2 XD

    ReplyDelete
  5. rasa macam janggal bila jawab telefon guna telinga kiri...heee~

    ReplyDelete
  6. hendpon suka letak merata,jadi jarang angkat hendpon,hehehe.

    ReplyDelete
  7. hmmm...siyesly xselesa hang up ngan telinga kiri...kih3~~

    tapi aku pakai headphone? mean balance la kn...2 2 aku gune....kah3~~
    chill doe.....

    ReplyDelete
  8. weee
    ni mesti dpt idea dari blogger gak ni ye
    kekekeke =]

    hp mang hasil gelombang yg bole jadikan tinge kite kanser
    wuwuwuw...

    ReplyDelete
  9. kekok laa nk jawab gune tlga kiri =.='

    ReplyDelete
  10. kiri kanan sama byak je kot.. lagi banyak loudspeaker je.hikhik

    ReplyDelete
  11. pocket akan guna loud speaker,
    (Letak plak dlm mug kosong untuk bunyi yg lebih jelas)

    pasal tangan kalut sangat nak wat keja selalu,
    handsfree kalu menyusahkan pasal wayar melintang.


    hheheh:)

    ReplyDelete
  12. Slalu jawab telefon letak kat telinga kiri menggunakan tangan kanan...




    .........



    sebab hari tu...




    aku tengok....




    ada sorang lelaki tu jawab telefon macam tu dalam anime dan nampak cool, so aku amalkan sampai hari ni.


    kahkahkah



    sapa kata anime tak sihat? lol xD

    ReplyDelete
  13. cenderung angkt dgn tgn kanan n letak kt telinga kanan...

    ReplyDelete
  14. aku guna kiri.huh!.

    eh entri personal pon takpe,kitorang baca jugak.

    ReplyDelete
  15. gelombang hp tak elok untuk kesihatan fakta..nasib sekarang dah ada sms kalau tak bergelombang je otak hari2

    ReplyDelete
  16. Aku rasa macam sama jer belah kanan n kiri.. Takder beza sangat...

    ReplyDelete
  17. otak kanan kawal anggota kiri, manakala otak kiri mengawal anggota kanan...

    ReplyDelete
  18. eh, kenape aku je yang jawap fon blah kiri? hehe..dah mmg habit aku dari dulu lagi..kalau blh kanan, kekok giler..ade benefit rupenye..tak sangke aku..

    ReplyDelete
  19. belah kanan lagi bagus

    ReplyDelete
  20. kita tak nampak gelombangnya coz itu kita wat derkkk je..

    kan terbuka hijab mata, nampak makhluk halus pula nanti heheh..apapun kena alert pasal benda neh hehe..

    ReplyDelete
  21. penah dgr pasal ni.tp selalu klau jwb call or nk call org,mmg lajuuuu je letak telinga kanan.hoohohoh.

    ReplyDelete
  22. Dear Zuan,

    At last! Online pakai laptop. Huhu!

    I'm left-handed. Pastu jawab pakai telinga kiri.

    Btw, kalau pakai bluetooth handsfree plak bagaimana? Selalu kot buat gitu kalau driving... =D

    p/s: personal ke tak, janji update entry. dah bersyukur.

    ReplyDelete
  23. owhhhh! thanks share pasal ni..tak tau plak sebelum ni

    ReplyDelete
  24. eh tapi nampak macam sama je. cuma beza kiri kanan. ada beza ye ??

    ReplyDelete
  25. kat ofis tepon belah kanan jadi jawab belah kanan.

    kalau hp.kalau tgn kanan pegang brang jawab belah kiri la.

    owh.tiap kali tepon bunyik kene ingat nak letak kiri ke kanan. ok.

    ReplyDelete
  26. is this can be believed? keberangkalian boleh dipercayai..but arisha sering jawab phone by using right ear..so, what i'm doing all the time is not so good? OMGOSH!! :O
    berwaspada sentiasa adalah lebih baik!

    ReplyDelete
  27. lefthanded biasa jawab telinga kiri... betul x?

    ReplyDelete
  28. thankz for the info,,,rosak telinga aku,,

    ReplyDelete
  29. good info ni...tak kisah apa cerita pun asalkan boleh difahami...:)

    ReplyDelete
  30. lah, cara camtu baru betul ke? hehehe era guna cara yang 1 lagik... ngee~

    ReplyDelete
  31. thanks for da info bro :)

    ReplyDelete
  32. oleh krana sy kidal, mka mmg sy akn lbh jwb tlfon d tlinga kiri..

    thanks for da info.. heheh

    ReplyDelete
  33. bila aku call orang.
    aku akan pastikan calling aku diangkat terlebih dahulu.
    baru aku letak kat telinga.

    selalunya, aku guna tinge kanan.
    kalo lama lama.
    aku tukar tukar.

    tak elok rupenya.
    thanks sebab kongsi.

    ReplyDelete
  34. giler bhya. nsb bek dh kurang gne hp skrg.hahah

    ReplyDelete
  35. a ah, memang bahaya..
    menurut kajian, elok jawab telefon guna telinga kiri juga.

    tips penjagaan kesihatan asas tapi sgt penting

    ReplyDelete
  36. tak kira belah kiri kanan..main cakap jer fon ikut keselesaan :)

    ReplyDelete
  37. sebab saya kidal, selalu guna left ear. huhu

    ReplyDelete
  38. selalu klu jawab guna telinga sebelah kanan,klu dah letih br tukar sebelah kiri pulak..hehe

    ReplyDelete
  39. aku memang selalu jawab guna sebelah kiri, hehe XD

    ReplyDelete
  40. naseb bek selalu guna belah kiri...tp lau boley nk elakka..nti kepale senget...hehehe

    ReplyDelete
  41. kena tukar la nampaknya lepas ni. guna telinga kiri.

    ReplyDelete
  42. nice tips ! :D okay tukar dah lepas ni . haha

    ReplyDelete
  43. sy guna kiri..kalo kanan cm kekok je..huhu

    ReplyDelete
  44. err. sy guna kanan. kiri macam pelik pulak. mcm mne eh ? bhaya2

    ReplyDelete
  45. dan dan pi heboh kat mak kata angkat tepon pahni bubuh kat telinga kiri tau. hoho.

    n btw, x kisah nk baca entry personal pun. malah best ja baca. hoho.

    ReplyDelete
  46. nice info but dah terbiasa KANAN how :(

    ReplyDelete
  47. oo..kalau gitu pasnie nak guna telinga kiri ajelah..

    ReplyDelete
  48. OMG! kena jawab dgn telinga kiri lepas ni huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  49. Aku dah alik telepon kat ofis gi belah kiri.

    Ala entry personal pun ok pe.seronok jugak bca.

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...