Wednesday 21 March 2012

> GTO : Great 2

HOlla Peeps,

Ini adalah Sambungan GTO : Great 1. Perkongsian pengalaman aku menjadi seorang Guru Sandaran.


#HowITeachThem




Aku tak pernah mengikuti mana-mana kursus mengajar, jadi environment mengajar ni totally new thing pada aku. Jadi macam mana aku mengajar?

Bercerita mengenai cara aku mengajar, pada mulanya aku agak blur mengenai bagaimana nak memahamkan murid-murid mengenai topik yang akan aku ajar. Sains diajar dalam bahasa inggeris sementara yang Kemahiran Hidup dan Pendidikkan Jasmani diajar dalam bahasa Malaysia.

Ada banyak perkataan yang digunakan yang aku rasa begitu sukar untuk difahami murid-murid. Jadi aku putuskan untuk mengajar melalu gambarajah. Aku melukis di papan hitam untuk gambarkan mereka mengenai macam-macam perkara walaupun bakat lukisan aku tak begitu bagus. Di dalam kelas aku, aku mengajak murid-murid berimaginasi kerana aku tau daya imaginasi budak-budak ni sangat brilliant. Topik mengenai planet, magnet dan banyak lagi diajar aku.

Aku hanya mengajar untuk 20 hingga 30 minit, selebihnya aku habiskan dengan bermain quiz dengan murid murid. Mungkin bertentangan cara mengajar yang betul, tapi aku gamble cara mengajar aku ni. Aku bahagikan murid-murid kepada kumpulan. Quiz yang aku berikan berkaitan dengan topik yang aku baru saja ajar. Begitu leka dengan quiz sampai aku tak perasan yang masa mengajar sudah habis dan sampai terlupa untuk bagi kerja rumah pada murid-murid.

Ada murid tak bagi aku keluar kelas sebab nak aku bermain quiz dengan diorang. Tapi aku terpaksa tolak permintaan diorang demi menghormati guru yang sedang menunggu di luar untuk mengajar.




Tidak dinafikan, hubungan aku dengan murid-murid begitu baik sampai murid-murid kelas lain yang aku tak ajar pun kenal aku. Aku agak dikenali di kalangan murid-murid sekolah ketika itu mungkin sebab aku tak marah atau merotan diorang dan sebab 'kemachoan' aku. Hehehe... #silaMuntah

Sedikit menyedihkan, menceritakan pengalaman aku mengajar murid kelas bawahan. Bukan memilih kasih tau membezakan kelas pandai dan kurang pandai. Aku terpaksa mengajar dengan lebih serius dan bermuka garang dengan diorang disebabkan kenalakan diorang dan kekurangan mereka dalam memberi fokus. Lagi menyedihkan, ada yang tak bawak buku dan ada yang ponteng.

Memang suatu cabaran yang paling sukar untuk aku. Sangat sukar, aku semakin memahami perasaan seorang guru. Aku hampir menitis air mata apabila tengok ada murid tahun empat yang masih tak tahu mengeja dan menulis. Bayangkan, dia mengambil masa lebih 5 minit untuk menulis tajuk topik yang akan aku ajar. Untuk lebih tegas, aku menyuruh dia duduk bersila di depan. Dan aku banyak fokus pada pelajar tersebut.

Hari demi hari, masih sama.. Dia masih gagal menulis sepantas mereka yang lain. Apa kan daya, aku hanya mengajar di sekolah. Masa yang diberikan tak cukup banyak nak mengajar dia seorang sahaja.




Aku ada pengalaman menjadi cikgu kawat untuk rumah merah ketika hari sukan sekolah. HAHA agak terkejut apabila aku diarahakan mengajar kawat! WHAT??? Waktu sekolah dulu aku tak pernah masuk kawat. Kalau selection, memang sengaja buat salah, sengaja buat tak pandai, sengaja tak dengar arahan. Now kena mengajar kawat?

Lepas mengajar di pagi hari aku diarahakn mengajar kawat di petang hari. Bila datang petang, ada kurang 10 orang murid yang menanti aku. Aik macam mana nak ajar ni 10 orang je? Memang what goes around comes around, apa aku buat waktu jadi murid dulu, kena balik kat aku. Aku suruh murid-murid mengajak kawan yang lain join kawat. Lama-lama makin bertambah. Kalau tak silap aku, perlukan lebih kurang 40 orang untuk satu pasukan kawat. Tapi tak dapat sampai 40 pun yang aku dapat kumpul.

Aku bedal je ajar je kawat, memang kelang-kabut awalnya. Then aku mintak bantuan cikgu lain yang lebih berpengalaman untuk menolong aku, Alhamdulillah, lama-lama makin ok. Pada hari sukan sekolah, diorang nervous tapi aku cheer diorang up dengan berjenaka. Team kawat aku dapat #3 dari 4 pasukan yang bertanding. Bangga beb sebab tak dapat #4.




Kemudian aku ada join lari dengan badan terbalik ke belakang (tak tau apa nama dia macam gambar di bawah) dengan guru-guru yang lain pada hari sukan dan dapat tempat ke #2 kalau tak silap aku hehe. Overall, pasukan rumah merah dapat #3..



Nantikan GTO Great 3 (Finale) di entry seterusnya..


Teaser : 
Bila seorang budak menjadi seorang guru..


-zuan-
p.s : betul ke aku nak bagi GA kat top 10 komentator bulan ni? jeng jeng jeng hehe 

162 comments:

  1. haha otak aku hang jap lepas bw laju2 tadi.. jap2 biar aku baca balik entry balik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe nak kemana tu dok baca laju laju? huhu

      Delete
  2. bagus la kau fokus kat budak tu.. kdg2 ada jugak budak2 yg lambat pickup. kena banyak bersabar nak ajar org cmtu. yg penting kau kena sokong dia.

    kawad? aku paling menyampah kawad walaupun tiap kali ada kawad mesti ada muka aku! hasilnya, muka aku ada belang/sunburn!

    lari dgn bdan terbalik ke belakang? ohh kiranya mengundur la ye?

    haha ayat takleh blah! aku dah baca sampai 2 kali entry ni tapi mata aku mmg fokus kt ayat ni;
    "Aku agak dikenali di kalangan murid-murid sekolah ketika itu mungkin sebab aku tak marah atau merotan diorang dan sebab 'kemachoan' aku"

    cayalah zuan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hohoho 2 kali ek? pengsan tak lepas baca? haha

      Delete
    2. macho tu xtahan...hahahaha

      Delete
  3. xtau bc x pe ni bc alfatihah pon x lps da drjh 6 tu (pengalaman sy)

    ReplyDelete
    Replies
    1. astagfirullah~ nak salahkan siapa kalau tak tau baca al-Fatihah?

      Delete
  4. > Sains kan byk istilah yg mungkin budak2 sekolah rendah kurang paham..bagus la ko gunakan kaedah gambarajah tu...mungkin budak2 akan cepat paham...

    > hee..selalu ke main kuiz dulu ? best je dorang cikgu zuan lupa nak bagi kerja rumah kadang2...hee~

    > macam2 perangai kita akan jumpa bila kat sekolah..bukan semua murid sama kan...kalau yg macam tu mmg kena bagi perhatian sikit...tapi jangan la sampai abaikan pelajar2 yg lain kan...

    > kawat..? erk...aq pun jarang join kawat dulu masa sekolah...kalau la aq kat tempat ko...da garu kepala da...HAHA...macam mana nak ajar sedangkan kawat pun tak masuk...tapi ok la kan ko mengajar kawat dpt #3...huhu~

    > lari terbalik...silap2 boleh jatuh kot kalau silap langkah..hee~

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha aku tak bg keje skolah sbb malas nak marking nanti.. tu yg main game tu.. budak budak an.. sure suka nye klu ada game game ni

      Delete
  5. sekarang pon dorang tak bagi aku pindah. yelah, sebab aku last praktikal 27/4 ni. hee. tak sabo aku nak abeskan

    ReplyDelete
  6. zuan. bestnya dia ngajaa. suka tgk budak2 tu. cuma cikgu skg ni kena sabar byk ngankerenah budak2 tu kan? menarik !

    wan : jannah setuju dengan pendapat wan dlm entri jannah ! :) nice.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yups, memang menguji kesabaran

      p.s kenapa ada 2 nama? hehe

      Delete
  7. aku dulu lepas habis matriks,ingat nak apply jadi guru sandaran untuk subjek sejarah sebab aku suka sejarah teramat sgt...tapi ntah,tangguh2 sampai skrng,tak kesampaian hasrat aku tu...wuwuw

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhu tu la, moral of the story, kalau dah ada niat tu jgn la tangguh lagi..hehe

      Delete
  8. mak aku nak sangat anak2 pompuan dia jd cikgu..tp kami semua tak minat masalahnya dan xde bakat pon..

    aku ni jenis xreti nak mengajor..cian budak2 nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm cikgu ni kena ada minat.. slowtalk la ngan mak kata tak minat nak jadi, tkt nanti dikatakan anak derhaka pula :)

      Delete
  9. pukul 3 pagi fyqa dtg sini sbb tak boleh tidur :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe bca dlu entry tu klu takleh tdo..hehe

      Delete
  10. Seronok gak jadi cikgu nie... :D

    ReplyDelete
  11. mmg best jadi cikgu..lagi2 dpt skolah yang sume cikgu spoting..kan zuan..bhgia hdup hahaa :D

    ReplyDelete
  12. caya la
    mesti seronok kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat seronok.. u should xperience it too :)

      Delete
  13. haha..mesti best kan..mengajar budak2 sekolah rendah..mesti ade byk kerenah bdak2 kecik tu..huhu..dulu pon time sye darjah 6 teringin nak jadi cikgu..haha..ble da besar panjang ttbe cita2 da bertukar jadi businesswomen..haha..nice entry..hehe..anyway , done follow here & komen ur entry..hit me back..please visit & follow my blog..please give some an opinion my entry also..tq =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat best..business women? ok la tu, not bad.. :)

      Delete
  14. best dapat jadi cikgu.. saya tak panjang jodoh dalam bidang perguruan neh.. InsyaAllah.. kalau ada rezeki nak kembali jadi guru lepas neh.. hurmmm~

    ReplyDelete
  15. aku suka cerita ni...pengalaman kan..mmg didik budak kena byk main saikologi.

    ReplyDelete
  16. budak2 ni x blh ajaq garang2
    nnt cepat memberontak

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl tu, kena jadikan suasana kelas tu, environment yang fun tuk blajar ;)

      Delete
  17. seronok baca pengamalan cikgu ni...

    ReplyDelete
  18. wahahahah,

    kau cikgu sandaran ? weewiiittt !


    Soalan pelik yang anak murid suka tanya apa ? ce cite, ce cite

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha xde yang pelik pada aku, biasanya "cikgu dah kawin blum?" haha rasnya pasni klu mengajar lagi "cikgu ada twitter tak?"

      Delete
  19. Replies
    1. hehehe slmat pagi! kenapa lambat datang ni? hehehe

      Delete
  20. lama tak singgah blog zuan..tertiba rindu kamu..aouuucchh !!

    dah ada gaya jadi cikgu nie.. sekarang peranan cikgu amat mencabar kan.. tak macam 10 tahun lepas.. cikgu disanjung tinggi sekarang cikgu dipancitkan tayar kete.. hikhik

    ReplyDelete
  21. copppp!! eh..dkna tersenarai tak dalam top 10 pengomen tegar?? hihiii

    nak request adiah boleh ker? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe cek kat bawah.. err klu request adiah, xleh r.. xde bajet..huhu

      Delete
  22. bila ntah PPD nak panggil jadi cikgu ganti ni

    ReplyDelete
  23. mencabar nak mengajar bila tak dapat fokus pada pelajar yang perlu bimbingan lebih..nak2 kita hanya sekadar guru ganti kan...



    *hari sukan sekolah memang best part tengok gelagat guru2 bersukan...hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tu la, time tu la cikgu garang jadi cikgu paling lawak, cikgu baik jadi paling baik :D

      Delete
  24. rindu plak masa zaman sekolah dolu2 :D

    ReplyDelete
  25. budi cikgu terlalu besar pd kita-kita n...

    ReplyDelete
  26. waa. boleh la L belajar dari cegu mude ni. huu
    jom tambah ilmu sikit..=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/03/turunnya-nabi-isa.html

    ReplyDelete
  27. hohohoho...dorg pggil zuan ckgu zuan ke?heheh..

    bdak linus/pmulihan sbrny tak lemah..tp tula,,sstgh ckgu mgkin tlpas pndang kat dorang ni..

    msa taun ptama sy pbs, sy kna suruh relief klas taun 4, dalm klas tu hmpir suma pupils bkn warganegara..mmg sengsara..ngam2 msa sy msuk ujian math plak tu..bdak2 non mlysia mmg tak reti nak jwb satu soaln pon..

    msa tu, sy bcorkn jwpn wpun hkikatny sy sdiri lemah math..tu pon dorg msh tak fhm..

    bla dah jd ckgu nnt,, insyaAllah..sy akn pstikn antra ank murid sy, takda satu pun yg buta huruf. InsyaAllah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus! semangat mcm tu la yang kita nak! smoga entry zuan ni jadi rujukkan dan inspirasi Achik pasni ya ;)

      Delete
    2. angan2 nak jadi guru plg sporting..hehe :D

      Delete
    3. hehe insyaAllah akan tercapai cita cita tu, hehehe knapa ckp angan angan plak? huhu

      Delete
  28. bila kita jadi cikgu, baru la kita tau kan mcm mana susah payah cikgu kita mengajar kita dulu.. huk3!

    jangan garang2 ye., kekalkan kemachoan tu :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe kita belajar dan mengajar di 2 suasi berbeza.. so memang tak memahami antara satu sama lain.. ble dah experience bru paham.. :)

      Delete
  29. inilah sebenarnya tugas seoarang guru, mengajar anak murid sehingga pandai walaupun terpaksa berkali-kali mengajar mereka. ini ujian bagi seorang guru, memang mencabar mengajar anak murid yg slow ni tapi mereka tetap ada kelebihan masing-masing... cuba tackle apa yg mereka suka, mesti datang minat untk mereka lebih belajar... terima kasih cikguuu!

    ReplyDelete
  30. ok, dah vote dah sblom baca. tapi kan Zuan, tulis jawi susah kot. aku siyes surrender. nnt pehape je aku eja. haha.

    masa ko tulis nak menitis airmata bila tgk budak darjah empat tak reti tulis tu kan, OMG! aku rasa terharu sgt ok. atleast ko ada sense tau pasal benda ni. kdg2 mak ayah tuduh macam2 kat cikgu bila anak takpandai. nk mengajar bukan senang kan. sorang nak kawal satu kelas yang mcm2 perangai. respek ngn ko.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks sbb sudi vote.. :)

      sangat sedih time tu, mungkin sebab mereka terlalu meletak harapan kepada cikgu untuk mengajar anak mereka

      Delete
  31. zuan seorang yang berpengalaman! seriously. btw, we've to learn what we've to learn supaya input dan pengetahuan positive menyerap masuk ke minda kita buat selamanya...always, but not sometimes...agak2nya after this ada minat untuk jadi policeman, just like your father hiks. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm policeman? never will kot.. :)

      Delete
  32. nanti, while waiting for pilot job.
    aku ingat nak jadi cikgu sandaran jap.

    seronok dan mencabar tu bro.
    terima kasih sebab share.

    ReplyDelete
  33. bukan mudah jadi seorg guru..memerlukan kesabaran yg amat tinggi...sy rasa sy tak mampu nk jd seorg guru huhu..tahniah zuan kerna pernah jadi seorg guru :)

    sy dh jwb survey tu :)

    ReplyDelete
  34. wah jadi guru yg top yer..ni mesti masa hari guru dapat banyak hadiah dari anak murid..

    teknik mengajar yg berbeza tapi cara ni boleh menarik minat murid dan membuatkan mereka seronok untuk belajar...teruskan usaha!!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tak sempat nak rasa hari guru

      Delete
  35. ado murid pompuan yg jatuh hati dgn cikgu tak..hehe

    ReplyDelete
  36. satu pengalaman yg manis dik.. jadi pendidik.. mesti best kan..

    semua tu cita cita akak masa kecik dulu.. tapi sekarang jadi lain plak.. hehehehe.. ;)

    semoga berjaya dik.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang jadi customer service coordinator + part time menjahit + part time blogger.. ;)

      dah vote.. ;)

      Delete
    2. owhh baru tau apa kerja sis siezuka....huhu :)

      Delete
  37. best je baca pengalaman mengajar kamu.

    macam-macam dugaan kan ?

    tu lah dulu tak nak datang kawat,tengok sekarang kena ngajar pulak.hahaha:ppp

    saya dulu rajin datang tau utk kawat.ada sekali tu saya sorang je datang tau T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tak minat kawat kawat ni, tu yang susah tu..

      Delete
  38. haha samalah tak suka kawad =..=
    waktu sekolah selalu bagi alasan taknak join =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha dlu kat skolah tau lari je.. ble dah jadi cikgu baru paham perasaan cikgu..

      Delete
  39. sama, huhu rasa sedih bila ada student rupanya x pandai tulis lg. ramai jugak dlm kelas tu. tengok dorang tulis nama kat ketas exam nama pendek je(nama panggilan. bila tanya rupanya dorang kata belum hafal nak tulis nama penuh.

    ReplyDelete
  40. susah kan jadi cikgu...hehe. masa sekolah dulu kita tak sedar benda ni.. cikgu bagi yang terbaik utk kita, ajar smpai bepeluh2, smpai tekak sakit tapi banyak juga yang tak dengar, main dlm kelas, tak ambi perhatian dan lawan cakap cikgu.. hehe. skrg ni lepas dah ada pglaman mgjar skit2, baru rasa balik semua benda ni...apa perasaan cikgu bediri dkt depan, pelajar buat cikgu mcm takda ja.. *rasa forever alone dlm kelas* hahahah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat susah, dan mereka yang memahami kerjaya tu akan terima kesusahan tu :)

      Delete
  41. tak sabar ak tunggu part seterusnya. mesti budak2 sgt rindu kan cikgu zuan~
    masa sekolah dulu, xda cikgu pun ajar sains guna gambarajah~ wow..

    ReplyDelete
  42. wah best tengok org dh berumur bersukan.ehhehehehe
    wah cikgu saizuan!!!

    ReplyDelete
  43. wooowwww lepas ni hari guru mesti dapat banyak hadiah.hahahhahahaha

    teruskan mengajar dengan ikhlas dan tekun beb!

    ReplyDelete
  44. heee..da vote da..;p

    best juga pgalaman zuan..

    bdk2 mmg suka cikgu y tak garang, suka main kuiz, tak bagi kerja umah..ahha..tu mmg fav diorang la..mmg diorang ni suka main kan..so bagus la zuan dpt attract minat diorang..good job!

    lain gila kot zuan pkai baju formal..haha..ms tu la..baju besar agaknya..ngeee ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe yups, baju besar... nak pakai fit kang tkt kena tegur plak ngan guru besar..huhu

      Delete
    2. jgnlah fit sgt..haha..xda GB nak marah laaaaaaa ;p

      zuan ni..isk isk..haha..

      cikgu pn kena jaga penampilan gak br anak murid bertambah syg...ngeeeee

      pss : nah pelekat 1!;p

      Delete
    3. yeayy dpat pelekat..hohoho

      Delete
  45. huwaaaaa
    sgt2 byk pengalamannn
    ish2
    tapiii...tula yg brharga... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yups, and wanna keep with with my readers :)

      Delete
  46. Zuan...seronoklah ada pengalaman mengajar...I sendiri sumpah tak pernah pergi sekolah untuk mengajar...rasa cemburu sgt dengan mereka-mereka yg sudah ada pengalaman ini semua....

    ReplyDelete
    Replies
    1. blum lagi? hmm cuba la dapat pengalaman tu

      Delete
  47. ajar budak sekolah rendah ni tentu byk ragamnya kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. yups, macam macam ragam yang menguji kesabaran kita :)

      Delete
  48. Comel lah entri neh Zuan. Mcm seronok je jadi cikgu, tapi kesian sgt kat budak darjah 4 tuh, huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm agak kesian ngan dia.. tahun ni diorng dah kat t1.. :)

      Delete
  49. pengalaman itu mengajar kita untuk hidup..biasanya bro ada peluang sebegitu,ruginya sy tak dapat langsung pengalaman sebegitu..ermmm

    malam bro^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah anda akan laluiya juga nanti, tapi dalam bentuk yang lain :)

      Delete
  50. cekgu zuan ajar kawad???
    mesty comel giler kan..hahaha
    kalo kite yg jd anak murid masa tu mesty kite semangat nak pergi skolah ary2 sbb ade cekgu comel plus macho cm zuan...hahaha
    btw,slalunye cekgu2 parktikal pon suke buat quiz jugak...tiap kali masuk kls mesty buat quiz...kite suke r sbb takyah nak belajar sgt,boleh maen2...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ramai suka mcm tu.. plus diorng lebih cepat catchup dengan apa yang kita akan ajar nanti :)

      Delete
  51. nice entry & nice experience to share with...
    good job bro! i'm proud of u.. :)

    ReplyDelete
  52. aaaaa seronoknya jd cikgu ! teringin nak merasa. heheh tahniah cikgu. mengajar leklok hihi ;D

    ReplyDelete
  53. kena sabar nak ngajar anak murid macam tu.... mmg tugas berat kalau ada anak murid macam tu.... jangan biarkan tolong lahh ajar dia.... mungkin ada cara lain yang membolehkan dia cepat mengikuti.... aku kesian lahhh ...


    aku harap ko tolong lah murid tu yerrr...
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami...
    diy repair windshield kena batu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm dah bantu yang termampu.. skarang semuanya terletak pada murid tu sendiri :)

      Delete
  54. macam seronok je ko mengajar dorang kan. ok. nak jadi buak sekolah rendah. nak cikgu mengajar. tapi sgt tak setuju part "Aku agak dikenali di kalangan murid-murid sekolah ketika itu mungkin sebab aku tak marah atau merotan diorang dan sebab 'kemachoan' aku." itu kesalahgunaan perkataan yang serius. hahahahahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehee perkataan tu digunakan dengan baik ok! hehehe

      Delete
  55. sgt seronok membaca perkongsian kisah kamu ni,Zuan~ ^^
    & ia buat akak sgt2 bersyukur akhirnya bergelar seorang guru~

    p/s: akak percaya satu masa nnt kamu akan capai kerjaya impian kamu,walau dlm apa bidang sekalipun.terus berusaha utk itu!~ =)

    ReplyDelete
  56. Teringat zaman skullah dulu....
    xsabar nk tunggu part 3....
    dah vote...

    p/s: camne nak buat vote tuh erk?

    ReplyDelete
  57. wow bagusnya..seorg yg xde pengalaman dpt jd cikgu dgn baik..ajak bdk2 main kuiz mmg dorg suka..dorg pn suka kalo kita cuba jd kwn ngan dorg kan..err zuan jd cikgu bpe lama ek?

    ReplyDelete
  58. wow!! zuan jadi cikgu ke??? hehehe.. sweetnya... patutlah sonyap je sejak menjak ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe senyap sbb bz stud la madam..hehe

      Delete
  59. mmg btl2 cabaran ajar kelas bawahan..memerlukan kesabaran yg tinggi..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh kata ultimate challenge la.. :)

      Delete
  60. lari gostan namanya...betul ke?champion time tadika dulu acara tu...sbb paling tinggi...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe pasni leh la try challenge.. ;)

      Delete
  61. hebat.. hebat...

    itu je yg mampu kak sha type....

    kamu mmg ada aura utk jd guru...org putih, ada 'charming' !!!

    ReplyDelete
  62. wow .. banyaknya komen. terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog saya. tentang trafik tu tak menentu, bergantung kepada entri juga sebenarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. komen ni yang menjadi motivasi untuk terus blogging :)

      thanks :D

      Delete
  63. Anonymous22/3/12 17:26

    bleh tgk monalisa smile ni..filem julia roberts! best! ada aura guru bertauliah!

    ReplyDelete
  64. hehehe those pic in my blog with signature is totally taken by me....and that miniature pic was captured from Nikon Alamanda...also taken by me gak hehehe

    ReplyDelete
  65. kenapa bila internet aku dah agak laju kau taknak hupdate pulok ?

    ciss !

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha takde masa nak update bro.. nak balas komen pn ambek masa 2 hari..har har har

      Delete
  66. budak-budak lebih cepat faham apa yang dipelajari melalui gambar :)

    ReplyDelete
  67. kalau aku pun mmg tak bg cikgu zuan kuar kelas..dapat main kuiz suma..tapi yer r kan..kita pernh jdk budak2 pun...suka entertainment...tak suka pressure.tapi bljr still bljr laa kan...eyh dlm gmbr tu..ko mcm plg muda je di klgn cikgu...hehehe...cuti niy tk nk jdk cikgu gnti agi?opss..lama tak masuk sini..terkomen pnjg plak..

    ReplyDelete
  68. Sedey....minggu nie xdapat balik ke skulah....minggu depan plan nak terjah sekolah...hehehe...

    ReplyDelete
  69. wahhhh cikgu paling kecik la....... hehe comey je zuan ni....

    ReplyDelete
  70. best la , cite2 akak nk jd cikgu tak tercapai lg...

    ReplyDelete
  71. peh mesti comel kau ajar budak2 dalam kelas. hehehe

    lagi2 time main kuiz.

    yelah belajar bosan kot. kalau main quiz aku pon suke. hehehe

    ReplyDelete
  72. tapi mmg betul kan?klau ngajar guna gmbr rajah snang untuk budak2 faham dan imaginasi tggi sikit..:D

    ReplyDelete
  73. Jadi cikgu, macam tu la, banyak pergorbanannya. Jangan susah hati k. Banyak bersabar menempuh dugaan ini kerana ganjarannya bukan setakat dikira kat dunia nie je, dibawa sampai ke akhirat kelak .. ^__^

    www.anastasyea.com

    ReplyDelete
  74. Ajar kawad?
    pergh power gler.hahaha
    xyah da pas ni ambk lesen mengajar kawad da.hahaha

    http://lai-journeyoflife.blogspot.com/

    ReplyDelete
  75. Anonymous23/3/12 22:44

    best nye die jadi cikgu. hehe.

    oh damn. i love kawat time sekolah., sampai jadi golap gulita kau, haha :p

    tp sedih la bile tahu ade lg budak yg tak tahu membace tu kn? wish u luck :)

    ReplyDelete
  76. bkn tak nk jd top komentr

    tapi pnt loading sbb tenet lembab..


    btw npe xsmbung study bidang pndidikn je

    ReplyDelete
  77. salam zuan..mmg nk muntah dh ni.haha..

    ReplyDelete
  78. takut ah dgn zuan macam ni..cikgu garang ke. hehe :)

    ReplyDelete
  79. Anonymous24/3/12 08:47

    waahhh..mcm bez jd ckgu..:) hehe..byk pngalaman..:)

    ReplyDelete
  80. bestnya baca pengalaman seorang cikgu..taem kecik2 dulu bercita2 nak jadi cikgu p apa boleh buat..T.T

    ReplyDelete
  81. wahh pengalaman yang tidak ternilai...a very good approach ukt budak2 tu semua... nice!

    ReplyDelete
  82. Hello sir! eh, are you a cikgu? hehe. bestlah boleh bergaul dengan kanak2 ribenaaa!

    ReplyDelete
  83. hehehe.slmt mlm cikgu!tp mengajar budak2 nih sgt perlukan kesabaran yg jitu.so bwk lah mengucap selalu.hehe

    ReplyDelete
  84. hehehe.slmt mlm cikgu!tp mengajar budak2 nih sgt perlukan kesabaran yg jitu.so bwk lah mengucap selalu.hehe

    p/s yg unkown tuh adelah i,sarahmohdsaleh

    ReplyDelete
  85. Best nya mengajar kat sekolah macam ni...banyak pengalaman..wuuhuuu!

    ReplyDelete
  86. huhu..mcm susah kan..zatiey pon akn menempuhi smua ni nnti..harap2 xde lah murid2 yg buli cikgu dia yg kecik lg comel nih nnati!hehe

    ReplyDelete
  87. wahh cikgu kesayangan murid2 ni. hehe.

    kesiannya budak tu. habis tu kalau exam ke ape macam mana dia nak siap on time. musykil.

    lari ke belakang tu macam sempoi je. haha.

    ReplyDelete
  88. mmg kamu paling macho pon....pandai jugak jd cikgu ye...bgus2...hehehe

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...