Friday, 18 May 2012

> Salam Jumaat : Surah Yasin

Salam Jumaat,

Di hari jumaat yang mulia ni apa kata kita berkongsi pengetahuan mengenai surah Yassin. Ia adalah surah yang ke-36 di dalam al-Quran yang mana diturunkan selepas surah Al-Jin. Surah ini terkandung 83 ayat yang menceritakan pelbagai perkara antaranya kisah Nabi Isa A.S dengan penduduk Anthakiyah, bukti Allah menciptakan segala sesuatu berpasang-pasangan, Ajal dan hari Khiamat dan banyak lagi.


credit gambar

Disebutkan di dalam satu riwayat;


"Sesiapa yang membaca Surah Yassin semata mata kerana Allah, segala dosa-dosanya yang dahulu akan diampunkan. Oleh itu jadikanlah sebagai amalan untuk dibaca keatas orang yang mati."


Begitu banyak kebaikkan surah yang diturunkan oleh Allah SW.T. kepada kita. Jom amalkan membacanya tak kira ketika senang atau ketika susah, semoga kita mendapat kebaikkan dengan mengamalkannya, insyaAllah, Amin..


sumber http://ptm.umt.edu.my/doc/lestari_1/FADHILAT%20YASSIN.pdf



-zuan-
p.s : rasanya, aku sudah semakin faham kenapa aku diputuskan dari dunia maya oleh-NYA untuk beberapa hari.. 

26 comments:

  1. Bgusla makin faham
    bestnye bace yassin.
    Sllu kat skola msti ade yassin

    ReplyDelete
  2. yukk, amalkan bce yaasin.
    salam jumaat,zuan (:

    ReplyDelete
  3. terima kasih utk info ni.. :)

    ReplyDelete
  4. Surah yassin banyak kebaikan yang tersurat dan tersirat. Rugi bagi mereka yang tak mengamalkan bacaan yasin

    ReplyDelete
  5. nice perkongsian.. thanks for da info

    ReplyDelete
  6. jom perbanyakkan bacaan yassin & ayat quran.huhu

    ReplyDelete
  7. Time kasih info ni dik.. terbaik.. ;)

    ReplyDelete
  8. thanks zuan!! for this post n sms... :)

    khutbah jumaat tadi, Kalau Tidak Ingin Rebah, anda harus Berubah! :)

    ReplyDelete
  9. info yang menarik di Hari Jumaat... semoga kita amalkan

    ReplyDelete
  10. teringat kat skolah dulu. tiap2 pagi kena g surau utk bc Yaasin sebelum masuk class.

    thanks for this post. :)

    ReplyDelete
  11. ayat pak kiai aku benda yang baik kalau diulang seribukali pun tak apa

    ReplyDelete
  12. salam jumaat :) malam sabtu :)

    ReplyDelete
  13. selamat beramal semua..

    ReplyDelete
  14. sama2 kita amalkan. banyak pahalanya ;)

    ReplyDelete
  15. yuppy..sama2 kita amalkannya

    ReplyDelete
  16. betul2. cuma ada sebahagian yg amalkan baca cuma mlm jumaat je sdgkan x kisah bila2. mlm jumaat digalakkan baca Al-Kahfi..

    thx for sharing this ;)

    ReplyDelete
  17. yassin byk fadhilat dia kan zuan :)






    luv,
    cik ana

    ReplyDelete
  18. sama2 beramal ..selamat beramal semua =)

    ReplyDelete
  19. smoga jadi amalan..insyaAllah..

    ReplyDelete
  20. surah ni kalau kita selalu amalkan. InsyaAllah, rasa lebih tenang je.. satu lagi. cepat hafal. :) dengar bacaan je kita dah boleh sambung...

    ReplyDelete
  21. bila baca yasin, hati tetibe trasa sayu.. :(

    ReplyDelete
  22. thanks sharing ...
    selalu baca tiap jumaat
    ;)

    ReplyDelete
  23. actually baca yassin malam jumaat jadi tradisi je.sepatutnya hari hari baca. pagi jumaat kita digalakkan baca surah al-kahfi.untuk diampunkan dosa sehingga jumaat berikkutnya dan berikutnya lagi kalau kita baca setiap jumaat.

    ReplyDelete
  24. akan ku cuba bace ari2...banyak sgt kebaikkannya :)

    ReplyDelete
  25. during my 'escape' time. i read yassin everyday sebab hati tak tenang and sedih. and havent stop till today. Alhamdulillah, by reading it and believing in Allah's incredible plan for each one of us, it eases painful moment.

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...