Friday, 4 May 2012

> Diciptakan Hawa Untuk Adam

Salam Jumaat,


Mood menulis entry, dipukul ombak..


Adam,
Nabi yang pertama,
manusia yang pertama bergelar Khalifah,
Allah tempatkan Adam di Syurga,
diberikan segalanya kepadanya..

tetapi,
Adam kesepian,
kesorangan..

Ketika Adam tertidur,
Allah ciptakan manusia kedua dari tulang rusuk kiri Adam,
dan apabila Adam terjaga,
seorang manusia berdiri disampingnya..

dan Adam bertanya ;
"Siapakah engkau, dan siapa namamu?"

jawab manusia itu ;
"Saya adalah wanita, dan aku belum tahu akan namaku sendiri."


Adam tersenyum gembira, dan berkata ;
"Engkau aku beri nama Hawa ertinya: Orang yang aku rindukan,""


Maka hilanglah kesepian Adam setelah ditemani Hawa, di dalam Syurga.


Dan Allah berfirman kepada Adam ;
"Hai, Adam! Iblis itu  adalah musuhmu dan musuh isterimu. Dia akan selalu menggoda engkau berdua agar engkau berdua terusir pula dari Syurga ini, sehingga engkau berdua hidup sengsara. Di Syurga ini engkau berdua dapat hidup bahagia, tidak akan menderita lapar dan susah."


(sumber rujukkan alhakimbestari.org - Kisah Nabi Adam)


Setiap manusia, telah diciptakan pasangan mereka, mungkin belum sampai masa dan ketika untuk seorang Adam atau Hawa itu berjumpa pasangan mereka.. Dan mungkin akan selamanya merasa kesepian di dunia ini..


-zuan-
p.s :  bakal menyepi untuk beberapa hari...mungkin?

66 comments:

  1. adam diciptakkan utk hawa, begitu juga sebaliknya.
    sgt simbolik :D

    menyepi, kemanakah?
    make sure entry dah d schedule. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini bukan suatu entry yang di schedulekan untuk tengah malam ni..baru sahaja selesai ditulis, disaat hatiku kesepian..

      Delete
    2. ko tengah sepi ke zuan?

      Delete
  2. pergh! bro.. pocket macam nakkan penutup yang ada konklusi lah...
    :D

    so kamu seorang adam, mana hawa kamu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hawa sedang dicari kut.. hehehee

      Delete
  3. harap2 jangan selamanya kesepian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepi dirundung kesunyian

      Delete
  4. dimanakah adamku. eh tanak kawen nak jaga mak ayah XD

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. sangat bermakna buat zuan,.

      Delete
  6. Amboi entry zuan

    amik mase utk mnyepi dlu k

    ReplyDelete
  7. kemain entry kan. sepi dan kesepian lepas tu menyepi.

    nama nama tu adalah org yg duuuuuluuuu duuuluuuu dtg ko belum kenal kitrg lagi. heehee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dan belum kenal saya lagi..

      Delete
  8. tengah menuunngu hawa dalam hidup ni. tp adakah adam yg perlu cari hawa.?

    ReplyDelete
  9. tiba2 teringat lagu nasyid kumpulan dehearty tajuk wanita. :)

    ReplyDelete
  10. hpoe adam sekrang ini adalah adam yg diciptakn utk ika

    ReplyDelete
  11. sedih je bca entry ni..
    sbb..kita mencari2 siapakah adam utk kita..
    tp sumenya kan Allah dh aturkan..
    hanya tunggu masa utk bertemu =)

    ReplyDelete
  12. agak sepi la...almost 30..hehe

    ReplyDelete
  13. nice!!

    yea..setuju ngan kata zuan..mungkin dia di depan mata kita bukan adama atau hawa yang ditetapkan oleh-Nya..

    mungkin dia didepan mata kita hanya singgahan sementara menunggu yang pasti milik kita :)

    mungkin zuan milik dkna..kahkahkaha...

    *larikkk! ;p

    ReplyDelete
  14. siapa lah bakal sang adam aku?tercari cari jugak tapi aku yakin! Allah dah cipta seorang cuma belum masa je nak jumpa.

    ReplyDelete
  15. tak usah bimbang. setiap jodoh manusia akan datang pada waktunya. yang jelas, wanita dan lelaki ada pro dan kontra nya untuk saling melengkapi...

    ReplyDelete
  16. nak pasangan ke zuan...? hehehe carilah yg beragama lebih baik.

    ReplyDelete
  17. jodoh pertemuan ditangan tuhan..tetapi kene berusaha juga utk crik yg seswai... :)

    ReplyDelete
  18. Bermakna sungguh.. InsyaAllah Adam akan berjumpa dengan Hawanya.. AMin..

    ReplyDelete
  19. kalo dah sampai seru sampai la jodoh nyer...:)

    ReplyDelete
  20. semoga bertemu dengan kamu punya 'hawa' :)

    ReplyDelete
  21. teringat lagu misha - cinta adam dan hawa :)

    ReplyDelete
  22. saya tengah menunggu adam saya. bile ntah nak datangnye..hahaaaa

    ReplyDelete
  23. betul!! setia menunggu dengan penuh usaha dan doa~

    ReplyDelete
  24. Saya masih belum berjumpa Hawa...mungkin inilah nasib Azham Vsvc...jodoh lambat...huhuh...tak pa...sabar itu separuh daripada iman...

    ReplyDelete
  25. relek...bah... hidup perlu ceria...hihih

    ReplyDelete
  26. bila da sampai jodohnya tu nanti..insyaallah..

    ReplyDelete
  27. sabar....jodoh takkan lari :)

    ReplyDelete
  28. moga berjumpa dengan Hawa yang menjadi pilihan hati..

    ReplyDelete
  29. ala.. zuan sekarang memang dah buzy.. huhu..

    ReplyDelete
  30. mendalam sungguh entry kali ni.. hehehe

    ReplyDelete
  31. sayu pulak bila baca..oh tu sbnrnye maksud nama hawa..
    moga kita semua berjumpa adam dan hawa masing2 :)

    ReplyDelete
  32. nice entry. sukaa. hahaha :P

    ReplyDelete
  33. Jodoh mmg takdir, tapi kena berusaha mencari..hehe

    ReplyDelete
  34. tak sabar menanti kehadiran si hawa ke zuan???hoho

    ReplyDelete
  35. saya?
    bile nak jmp adam saya
    hehehehehe

    nk p mane la zuan oiiihh
    hehehee

    ReplyDelete
  36. amboi.. steady lah bro nih..

    ReplyDelete
  37. terbaik! redhalah dengan ketentuanNya walau siapa pun jodoh kita.. :)

    ReplyDelete
  38. dah sampai seru, jodoh tu dtg jugak kn. Hee

    ReplyDelete
  39. klu ade jodoh x kemane,
    InsyaAllah,mesti jumpa punya...

    ReplyDelete
  40. hawa...cantiknya maksud nama hawa..

    ReplyDelete
  41. Aku tersentuh masa baca kisah ni part yang Nabi Adam menyesal dan bertaubat di dunia lepas termakan hasutan iblis durjana..



    InsyaAllah orang baik disediakan pasangan yang baik untuknya..

    ReplyDelete
  42. nice entry... semoga dipermudahkan segala urusan...

    ReplyDelete
  43. dipukol ombak? sesuatu terjadi? sabar..

    ReplyDelete
  44. halo..halo..itu adik nama zuan ada ka.mana entry baru ni....=p

    ReplyDelete
  45. thumbs up! nice sangat! as how nice name of HAWA!!

    ReplyDelete
  46. lambat betul hawa nak masuk meminang..haha

    ReplyDelete
  47. uish.. dasyat benor ombak yg pukul u yek zuan?

    ReplyDelete
  48. ombak rindu x per..jgn ongbak..hehe

    ReplyDelete
  49. <-- jdoh prtmuan tu di tanga-Nya kn? :)

    ReplyDelete
  50. kalau dah jodoh tak kemanaaaaa

    ReplyDelete
  51. sy da terbau nasi myk ke ni? ;-)

    ReplyDelete
  52. siapa lah adam dya tu..haha

    ReplyDelete
  53. sabo je la bro...kalau jodoh takkan ke mana

    ReplyDelete
  54. zuan... insyaAllah.tiap org ada psangan nya..:)

    ReplyDelete
  55. orang yang aku rindukan :)
    zuan nak kawen eh (tetibe) :D

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...