Thursday 27 December 2012

Tech Thursday: Cut/Copy and Paste - Sejarah Copy dan Paste

HOlla Peeps,

Seremban, seorang pelajar yang menuntut di salah sebuah instittusi pengajian tinggi yang terkenal di negara ini telah ditahan berikutan sidiket copy photocopy beberapa buah buku text akademik yang dijual di institut. Sindiket dianggotai suspek sendiri dan dibantu watak-alter egonya. Mereka ditahan ketika sedang menekan butang 'ctrl' dan dipercayai akan menekan butang 'c' sebelum meletakkannya di tempat yang lain. Sabit kesalahan beliau mungkin didenda dibuang pengajian, atau didenda membuat aktiviti ilmiah di pusat serenti, atau keduanya sekali. Mangsa dikatakan mempunyai sindrom 'kemalasan' dan 'ketagihan' yang mana beliau begitu malas untuk memikirkan idea menulis sesuatu sehingga sanggup 'copy' idea orang lain bulat-bulat tanpa memberi kredit kepada mangsa, dan 'ketagihan' dengan keuntungan kewangan yang beliau dapat. Sekian berita dari #BeritaAkuKenaTrollLOL

Cut, Copy, dan Paste... Perkataan yang 'biasa' di dengar di corong-corong telinga dan radio. Tapi adakah aktiviti Cut, Copy, dan Paste ini suatu yang normal dan tak salah dari segi etik mahupun undang-undang?

Pada awalnya, Cut dan Paste adalah aktiviti memotong sesuatu paragraph dari ketas dengan menggunakan gunting, dan kemudian menampalkannya di tempat lain menggunakan gam. Kemudian kaedah ini di digunapakai di dalam komputer, yang mana di komputer, ketika kita copy, memori di simpan di dalam buffer sebelum di-transfer ke lokasi yang dikehendaki dengan menggunakan command.

Pasti ramai tertanya-tanya siapa sebenarnya si genius di sebalik 'Cut, Copy and Paste' ini. Si pencipta telah mencipta sesuatu dengan niat asal hanya untuk 'experiment' yang mana beliau yakin ia tidak sangka akan digunapakai hari ini. Say thanks to Larrry Tesler, seorang Software Engineer yang mana juga expert di dalam HCI. Beliau adalah salah seorang engineer di dalam Xerox ketika beliau mencipta 'Cut, Copy and Paste' di sekitar tahun 70an.


http://www.designinginteractions.com/img/interviews/LarryTesler.jpg


Kemudian Apple (seperti biasa, mendiang Steve Job di sebalik tabir) telah mem-popular-kan 'Cut, Copy and Paste' dengan mengambil idea ini dan mencipta key untuk HCI ini iaitu 'x', 'c', dan 'v' didalam OS Lisa dan Macintosh. Dan beberapa tahun kemudiannya baru digunapakai di dalam Windows. Dan semakin lama, semakin mudah untuk copy dan paste.. (sumber wiki, sumber discovery)


Dan harini...



'Ala copy je la, sama je.. malas gua nak buat'

'banyak giler kerja, tak sempat la beb, copy je la'

'Klau copy benda ni, bukan orang nak tau pun! Konfirm gua dapat 'A' punya lah'

'Huh! Entry Copy paste je ni!!'



Di dunia akademik, aktiviti copy dan paste ini didefinisikan sebagai aktiviti 'meniru' hasil kerja orang lain, dan claim sebagai hasil kerja sendiri. Ia adalah aktiviti 'academic fraud' atau 'academic dishonesty' yang mana menipu didalam akademik. Ia dianggap suatu plagiarism yang mana jika ! Sesetengah pelajar bertindak 'copy' beberapa quotations secara tak sengaja atau secara sengaja tanpa memberi kredit atau citation dari mana mereka mendapat sumber berkenaan. Kebanyakkanya mereka terlalu obsessed untuk mendapatkan gred yang bagus sehingga sanggup 'copy' sesuatu kerja orang lain. Tak salah nak copy, tapi letak la citation supaya tidak disabitkan plagiarize!


http://inqka.uitm.edu.my/index.php/home/103-anti-plagiarism-campaign-/205-title-minister-surrenders-phd-cos-of-irregularitiesq-
I found some interesting presentation about plagairism, and i want you guys to look at it just by clicking this link *bukan spam!*

Alrite, dari segi lain pula, bayangkan kita sudah siap buat suatu jurnal, or tutorial yang akan dipublish kepada public setelah bertungkus lumus menyiapkannya. Tup-tup dah publish, n beberapa hari kemudian kita jumpa benda yang sama kita dah buat dan publish, ada di publish di blog orang lain dan malagnya, dia tak creditkan pun dekat kita. Apa perasaan kita? Annoyed? Nak report? Or takpe la....? Yup yup, you can disable others by copying something dari blog korang dengan disable-kannya (aku pun tak tau macam mana korang buat). Tapi INGAT, bila orang nak buat jahat, ada je cara mereka..


http://windowsxphelpnow.com/wp-content/uploads/2012/01/1.jpg


Banyak jugak aku cerita kalini, hehe dah ada free time sikit sebelum exam, boleh la sembang pung-pang pung-pang... Alright, secara konklusinya, aktiviti copy paste adalah aktiviti tidak beretika dan tidak bermoral dan dipandang hina oleh masyarakat JIKA disalah guna. Jadi, just gunakan idea ini, untuk sesuatu kebaikkan kepada semua, bukan untuk diri sendiri sahaja.. Jadilah manusia yang bermoral dan ber-etika..


Till then, Adiós peeps ;)

-zuan-
p.s: dulu aku rasakan word 'untongla' sangat annoying.. sekarang aku rasa word 'biasala' pun dah annoying, ia suatu word yang 'potong' kita punya mood untuk bercerita..


click ads to show your support (",)

18 comments:

  1. selamat pagi
    singgah kejap :)

    ReplyDelete
  2. Perghh banyak giler copy paste :-)

    ReplyDelete
  3. errr takley a gune untungla ngn bolehla pasni ngn zuan hee

    ReplyDelete
  4. it's a pretty annoying when someone just always simply copy and paste another person's work (without asking) and without proper citation. anwyay, there's still hope that we can avoid plagiarism! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kinda unethical things they do.. still hopes for it :)

      Delete
  5. hahaha.dulu susah betul nak copy paste.. sekarang ni di keyboard je dah boleh copy paste.hahahaha. sebelum ni aku pernah disable kan jugak, tapi ada cara untuk copy paste walaupun kita disable

    ReplyDelete
  6. Ada byk makna di sebalik cut-copy-paste ni

    1) nak mudahkan kerja kita - tak kan nak taip benda yang sama berulang kali kan, so bg org malas mcm sy rasa kaedah ni lebih senang dan jimat masa

    2) copy-paste = plagiat, plagiat ni pon byk jenis. plagiat idea, hak cipta, plagiat asignment -_-

    ReplyDelete
    Replies
    1. tujuan asalnya memang tuk #1 and everyone knows dat, but some yang tak ber-etika, menyalah guna fungsi copy paste ni

      Delete
  7. Assalamualaikum Zuan

    saya pun suka copy paste....

    ReplyDelete
  8. lecturer saya pernah cakap tak pe nak copy and paste tapi make sure ubah dengan idea sendiri. sebenarnya, dgn copy-copy ni kite boleh buat sesuatu yg lebih baik dr asalnya.

    ReplyDelete
  9. i love this entry zuan. rasa nak copy paste je hahaha tak tak gurau. tapi serious a very well written entry on cut copy paste. thumbs up!

    ReplyDelete
  10. mudahnya skrg nie.. in mind smua org dh set copy n paste btw baru perasan header tu cantik

    ReplyDelete
  11. cut copy n paste ni mmg xtvt menyeronookkan,tak yah pk then just amnik je hsil kerja org, tp itu mmg perbuatan jilakes.org cenggitu elok di potong jek jari jemari dieee.hiihi

    ReplyDelete
  12. huuuuu,,, pernah copy,, tp aku editing smula,, n adds on isi2 len,, huk3,,,

    ReplyDelete
  13. ni entry perli student ni haha! btw nice entry!

    ReplyDelete
  14. oo mcm tu sejarah cut copy n paste..baru tahu..tenks! =)

    ReplyDelete
  15. blogger pun ada yang copy paste.. hehehe

    ReplyDelete
  16. hehehe......seronok copy cut and paste ni terutamanya untu subjek yang aku sangat malas nak siapkan esei nya hahahahaha!

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...