Monday 23 May 2011

> Movie Review : The Shawshank Redenption (1994)

Two imprisoned men bond over a number of years, 
finding solace and eventual redemption 
through acts of common decency.


HOlla Bloggers..

First time aq dapat crita ni dari member aq, aq ragu-ragu bila dia ckp crita ni dpt highest rating of all time!!! Crita ni agak lama sebab dia ditayangkan pada 1994, dan berjaya menjadi one of the best movie of all time.. plus crita ni dapat highest rating kt IMDb Top 250 movie!!!! so disebabkan rating dia da almost 5 STAR (9.2/10 rate) aq takkan buat rating tuk movie ni.. Just nak highlight apa yang best sangat pasal movie ni.. Dengan lineup Tim Robbins, Morgan Freemanmovie ni memang lengkap.. superb dan brilliant.. aq sure most of all da pernah tengok crita ni sebab dia dah banyak kali ditayangkan kat TV2..

"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free.."

Adalah tagline bagi cerita ni, dah cukup menerangkan salah satu message yang ingin disampaikan, HOPE atau harapan... memberitahu kita bahawa jangan putus harapan.. FRIENDSHIP juga sangan mendalam dalam cerita ni... Dan tak lupa, cerita ni memupuk minat MEMBACA dalam diri aq.. aq tak pernah terpikir yang orang banduan akan ad minat untuk membaca.. Selain tu ia juga memberi message CORRUPTION di dalam penjara itu dimana isu rasuah, membunuh, membelasah, melepaskan hukuman tanpa bukti atau usul kukuh..

Pergerakkan cerita yang sangat lancar dan setiap pelakon berjaya memberi impak dalam lakonan mereka.. Bagi aq, pemilihan pelakon juga memain peranan penting dalam filem ni... Sangat berjaya filem ni.. Aq rasa banyak lagi message-message yang ingin disampaikan dalam filem ini, dan anda sebagai viewer mesti mampu perasankan nya..

~ Rasa macam nak bagi gak rating tuk movie ni, 5/5 (mesti ada dalam koleksi-koleksi movie terbaik)


p.s next review is Pirates Of Carribean 4.. wait for it.. 

2 comments:

  1. wahhhh! onie nak bagi 6/6 lah :)

    ReplyDelete
  2. Anonymous1/6/11 01:22

    hehehehe....
    like i said.....the best muvie !




    h*ff*i

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...