Wednesday 9 February 2011

> Movie Review : Shaolin

Dikatakan movie ni adalah remake dari filem pertama Jet Li, Shaolin Temple(1982)

HOlla Bloggers...

Welcome back to UiTM Arau after a week break from CNY... Movie paling latest a tengok is Shaolin, Filem Aksi dari Hong Kong arahan Benny Chan. Barisan-barisan pelakon ternama yang ada untuk memantapkan filem ni adalah Andy Lau sebagai General Hou Jie yang kejam dan bongkak dengan kuasanya sebagai warlord yang kemudian dikhianati oleh anak buahnya sendiri, Cao Man yang dilakonkan oleh Nicholas Tse.
Antara pelakon-pelakon handalan yang ada dalam movie ni adalah Jackie Chan!!! yeah.. tp beliau hanya melakonkan watak sampingan, iaitu sebagai sami shaolin yang menjadi tukang masak..


Tajuk pun dah Shaolin, so action-action fighting dia memang 1st class la kan.. Memang tak mengecewakan scene-scene fight dia.. Cuma yang kurang memuaskan, lokasi cerita tak banyak ditunjuk.. dia memang banyak fokus dekat pelakon-pelakon sahaja.. Effek CGI pun tak banyak digunakan dalam cerita ni, so its ok sebab scene fight dia pn da cukup.. 

Jalan cerita movie ni sangat lancar pada pendapat aq sbb dia bermula dengan setting peperangan, dan kekejaman, then pengkhianatan, penginsafan selepas kehilangan insan tersayang dan conclusion pada akhirnya di temple shaolin yang mana scene fight di situ sangat2 memuaskan hati.. Cuma agak sedikit mengecewakan dengan ending crita dia yang agak menyedihkan..

Overall Rating 7/10 : Banyak kena blaja dari filem hollywood.. :D

p.s Cant wait to see pirate Caribbean 4..

reff :      http://en.wikipedia.org/wiki/Shaolin_(film) :: 8.24PM, 9 FEB 2011
              http://www.imdb.com/title/tt1533749/ :: 8.15PM, 9 FEB 2011

1 comment:

  1. cerita tu mmg best la...suka tgk bab2 lawan2 ni hehehe

    ReplyDelete

Every comment worth a thousand thanks.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...